WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Registrera nytt AB (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16947)

Gustav 2006-10-18 12:15

Jag vet att den här frågan dyker upp med jämna mellanrum, men jag kan inte hitta någon gammal tråd. Posta gärna länk om ni har någon.

Det jag ska göra är alltså att registrera ett AB och samtidigt skrota mitt gamla HB. Hur går man tillväga? Jag antar att jag anlitar en revisor som även hjälper mig med det praktiska (flytta över tillgångar från det gamla till det nya bolaget mm). Jag tänkte även låta någon professionell ta hand om bokföringen i det nya bolaget (nu sköter jag det själv). I ett AB behöver jag ju en auktoriserad revisor till årsredovisningen, men jag antar att det går bra om någon icke auktoriserad sköter den löpande bokföringen?
Någon här på WN som gått igenom samma procedur och som kan ge lite råd? Finns det någon prisvärd revisor i Stockholmområdet (bor i Danderyd) som du kan rekommendera? Kan tillägga att det här blir mitt första AB, så det är helt ny mark för mig.

EDIT: Vilken KLANT man är :blink:. Kan någon admin vara vänlig och flytta det här inlägget till rätt forum.

Jan Eriksson 2006-10-18 19:38

Gjorde samma sak 2004. Min ekonom sköte om det hela och det var inget problem. Ska dock inte tala om hur man gör för det minns jag inte... ;) Men vill du ha en bra ekonom så säg till. (Bor själv i Vallentuna och min ekonom i Märsta)

Tydligen ligger det ett förslag på att man ska ta borta auktoriserad revisor. Innebär för mig att jag spara ca 12000 per år eftersom min ekonom kan göra allt. :)

ecstyle 2006-10-19 04:33

Det är enkelt. Kontakta en revisor. Troligen kommer denna att göra en apport och flytta över 100000 av HB:ets tillgångar som aktiekaptial i AB:et.

Den löpande bokföringen behöver inte utföras av en auktoriserad revisor. Du kan till och med göra den själv.

DFT 2006-10-19 10:49

Har man möjlighet att använda 100.000 under ett par dagar är det bättre att göra så än att använda HB:et som apportegendom. Du startar bolaget, använder pegarna att köpa in endera andelarna i HB:et eller också bara inventarier och goodwill. För att kunna använda själva bolaget som en apportegendom krävs att det egna kapitalet i bolaget verkligen är minst 100.000 och att du kan skjuta till de pengar som beror på den uppskjutna skatten i periodiseringsfonder.

Gustav 2006-10-24 00:04

Tack för svaren.

Då var det ungefär som jag trodde. Dvs att jag kontaktar en revisor som får göra jobbet åt mig.
Finns det någon mer än Jan Eriksson som har tips om en bra revisor i Stockholm? Tar revisorer betalt per bokförd post och verifikation, eller hur fungerar prissättningen? Vad är dyrt och vad är billigt? Vad kan ett bokslut samt årsredovisningen gå på i ett mindre AB? Jag förstår att det här är väldigt olika från bolag till bolag, men jag skulle gärna få en vink om vad det brukar kosta.

Det jag tror att jag är ute efter är ett företag som har en auktoriserad revisor som godkänner årsredovisningen. Och att företaget sedan har nyutexaminerade studenter eller liknande som sköter den löpande bokföringen. Antar att det är så man kommer undan billigast? Eller det kanske är så alla företag som pysslar med redovisning jobbar?

Blev lite frågor nu =). Tack för att ni tar er tid att svara!

daniel_ 2006-10-24 06:14

Citat:

Originally posted by DFT@Oct 19 2006, 10:49
Har man möjlighet att använda 100.000 under ett par dagar är det bättre att göra så än att använda HB:et som apportegendom. Du startar bolaget, använder pegarna att köpa in endera andelarna i HB:et eller också bara inventarier och goodwill. För att kunna använda själva bolaget som en apportegendom krävs att det egna kapitalet i bolaget verkligen är minst 100.000 och att du kan skjuta till de pengar som beror på den uppskjutna skatten i periodiseringsfonder.
Kan man anvænda HB:et som apportegendom till viss del? Om man så att sæga har 60000 i tillgångar, så skjuter man till 40000 sjælv?

Magnus_A 2006-10-24 13:05

Blanda inte ihop revisorer, som är en speciell funktion i ett bolag och ett speciellt yrke med auktorisation mm, med bokföringsbyråer, som sköter det löpande ekonomiska arbetet med bokföring osv.

Normalbolaget har det uppdelat så att bolaget själv eller en bokföringsbyrå har hand om det löpande.
Vissa bolagsformer har krav på revisorer, som t ex aktiebolag. Andra kan frivilligt använda sig av revisor, om man tycker att det behövs för att det ska bra ut utåt.

Revisorns uppgift är att granska bokföringen och utfärda en revisionsberättelse där han/hon intygar att allt gått rätt till inom lagens svängrum. Det intyget skickas till bolagsverket tillsammans med bokslutet som till 95-99 procent tagits fram av bokföringsbyrån eller på egen hand.

Det är till och med så att en revisor inte får granska sin egen verksamhet, lösningen sker ofta genom att revisonsbyrån har ett närstående bokföringsbyrå.

Dessutom är det vanligt att en revisor står för eller förmedlar diverse ekonomisk rådgivning under tiden, samt medverkar till större affärsuppgörelser.

Eftersom timtaxan skijer sig avsevärt mellan revisorer och bokföringsbyråer är det bra att fördela uppdragen mellan dem.

Gustav 2006-10-24 14:09

Tack för svar elprisguiden!

Då är det alltså två företag jag behöver komma i kontakt med - En auktoriserad revisor samt en bokföringsbyrå.
Några tips på sådana? Måste väl finnas många medlemmar på WN som har AB i Sthlm?

jonny 2006-10-24 15:02

Du behöver normalt inte ha en auktoriserad revisor, det räcker med en godkänd.

Xamda 2006-10-24 15:27

Beror ju balnd annat på omsättningen, men om du inte tänkte börsintroducera (eller skapa publikt AB) och ha väldigt hög omsättning (+40 mille) år ett så klarar du dig utan auktoriserad revisor.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson