WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur göra med lånebil? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16856)

Decibel 2006-10-14 03:49

Petar lite på fritiden med lite hobbyprylar, bl.a. så bygger vi om bilar gällande bilstereo och navigation.

Ibland blir det att bilen t.ex. måste stå kvar över helgen, vi har därför börjat fundera på att erbjuda lånebil.

Det kommer troligen bli en enkel bil, t.ex. en mindre VW Golf från -90 eller liknande, halvskrothög bara som kunden kan ta sig från A till B med.

Hur löser man detta, ska jag ta den själv och låna ut (antagligen knas vid försäkring och felparkering) eller ta den på bolaget, har försökt hitta information om företagsbilar men allt tyder på att man nyttjar den själv.

Bilen skall till 100% enbart nyttjas som lånebil, inget annat.

Hur är det enklast att lösa det? Bilens värde är cirka 5000kr

1337pm 2006-10-14 12:33

En Googlesökning på "lånebil" ger att det är flera företag i liknande monteringsbranscher som erbjuder lånebil till kund. Där jag jobbar har vi tänkt i dom banorna men kom fram till att kapitalet som binds i en bil, dess försäkring och skatt, är högre än vad det skulle kosta att skicka kunden i en taxi. Beroende på hur långt det är såklart men om du inte har jättetryck på att låna ut din lånebil, kommer man ganska långt med taxi om man betalar 5000 kr.

Magnus_A 2006-10-14 16:18

Det är nog inte bra att äga bilen själv. Pröva att samarbete med en lokal biluthyrare, till exempel statoilmacken på hörnet. Du får faktura och slipper ligga ute med kapital för en bil, försäkringar sköter sig själv, du slipper ägna tiden åt att tvätta bilar och kunden slipper åka omkring i en skrothög.

glennj 2006-10-14 16:28

Om bilen inte används privat är det inga problem att ha den i firman.
Du kommer nog inte att kunna lyfta ngn moms på bilen dock.

Men moms på reservdelar och allt runt omkring kommer du kunna dra moms ifrån, vilket du inte kan göra om du har den privat.
Tycker att det låter självklart att du ska ha den i firman som vilken inventarie som helst.

Decibel 2006-10-14 23:32

Citat:

Originally posted by elprisguiden@Oct 14 2006, 16:18
Det är nog inte bra att äga bilen själv. Pröva att samarbete med en lokal biluthyrare, till exempel statoilmacken på hörnet. Du får faktura och slipper ligga ute med kapital för en bil, försäkringar sköter sig själv, du slipper ägna tiden åt att tvätta bilar och kunden slipper åka omkring i en skrothög.
Vilket troligen skulle kosta lika mycket som de tjänster vi utför på kundens bil.

Vi vill inte och kunderna har inga speciella krav att de måste låna en ny S60 utan lånebilen är till de som behöver komma från punkt A - B vilket lätt kan uppnås med en äldre, toppservad bil.

Tvätt och liknande är minsta problemet då vi delar lokal med TurtleCenter :)

Magnus_A 2006-10-15 00:27

Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
Citat:

Ursprungligen postat av elprisguiden
Det är nog inte bra att äga bilen själv. Pröva att samarbete med en lokal biluthyrare, till exempel statoilmacken på hörnet. Du får faktura och slipper ligga ute med kapital för en bil, försäkringar sköter sig själv, du slipper ägna tiden åt att tvätta bilar och kunden slipper åka omkring i en skrothög.

Vilket troligen skulle kosta lika mycket som de tjänster vi utför på kundens bil.
Vi vill inte och kunderna har inga speciella krav att de måste låna en ny S60 utan lånebilen är till de som behöver komma från punkt A - B vilket lätt kan uppnås med en äldre, toppservad bil.
Tvätt och liknande är minsta problemet då vi delar lokal med TurtleCenter

355:-/dygn och 610:-/helg inkl 10/20 mil (Golf på Statoil) kanske är för mycket vad vet jag. Beror väl på hur ofta den efterfrågas. Men en bil drar mer kostnader än vad man tror. Skatt försäkring och bas underhåll kostar även på en gammal bil. Toppservice är inte gratis det heller. Även om du inte räknar med kapitalkostnad eller värdeminskning räcker det till ett par tiotal lånedagar om året, räknar du med värdeminskningen så blir det betydligt fler. Sen får man väl hålla priser efter servicenivå, lånebil en helg är rätt flott erbjudande. Men valet är ditt. Om du ändå ska köra med företagsägd bil så måste du nog ha bra körjournal och se till så att ingen anställd kör bilen privat för att undvika förmånsvärde. Att låna ut sin bil till företaget som sedan lånar ut den till kund är nog rätt osäkert om det händer något.

Decibel 2006-10-15 00:51

Citat:

Originally posted by elprisguiden@Oct 15 2006, 00:27
355:-/dygn och 610:-/helg inkl 10/20 mil (Golf på Statoil) kanske är för mycket vad vet jag. Beror väl på hur ofta den efterfrågas. Men en bil drar mer kostnader än vad man tror. Skatt försäkring och bas underhåll kostar även på en gammal bil. Toppservice är inte gratis det heller. Även om du inte räknar med kapitalkostnad eller värdeminskning räcker det till ett par tiotal lånedagar om året, räknar du med värdeminskningen så blir det betydligt fler. Sen får man väl hålla priser efter servicenivå, lånebil en helg är rätt flott erbjudande. Men valet är ditt. Om du ändå ska köra med företagsägd bil så måste du nog ha bra körjournal och se till så att ingen anställd kör bilen privat för att undvika förmånsvärde. Att låna ut sin bil till företaget som sedan lånar ut den till kund är nog rätt osäkert om det händer något.
Jag tänkte galet, hur är det med avgifter och liknande om vi hyr en bil som vi sedan lånar ut till kunden?

Jag menar, om vi hyr en bil för 1000kr och bokför det som det skall, men bilen har inte använts av företaget och vi har inte tagit betalt av kunden.

Ekonomin för bilen ifråga vi tänkte på är
5000kr i värde
5851kr i försäkring, helår
1621 i skatt
cirka 2000kr i service (då vi pysslar med bilar gör vi den själv)
+soppa

Rent inkomstmässigt betalar kunden i runda slängar 6000kr per dygn med 8h arbete per dag, inkl.moms, så utrymme finns ju, men det får ju inte äta upp allt för mycket.

Fredrik 2006-10-15 01:14

Nu vet jag inte exakt om det är så här,, men jag skulle kunna tänka mig att du nog faller in under samma regler som ett hyrbilsföretag, då du erbjuder en bil som kunden får köra. OM, så är fallet, så blir det plötsligt mycket mer att tänka på.
Utbildning för att bli "trafikledare" samt ekonomi etc...göra massa prov och grejer....Söka tillstånd från länsstyrelsen för att bedriva uthyrning av fordon etc.
Samt bli godkänd som "yrkesmässig trafik.

I och med detta stiger försäkringar och självrisker mm...

Kolla upp detta innan du går för långt i tankarna bara.

Jag vet hur mycket vi hade och göra när vi investerade i två minibussar som vi har til uthyrning....är en hel del att tänka på...minst sagt.

Fråga gärna om du undrar över nått mer om ovanstående, kanske kan svara på det i alla fall!

Magnus_A 2006-10-15 01:20

Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
Citat:

Ursprungligen postat av elprisguiden
355:-/dygn och 610:-/helg inkl 10/20 mil (Golf på Statoil) kanske är för mycket vad vet jag. Beror väl på hur ofta den efterfrågas. Men en bil drar mer kostnader än vad man tror. Skatt försäkring och bas underhåll kostar även på en gammal bil. Toppservice är inte gratis det heller. Även om du inte räknar med kapitalkostnad eller värdeminskning räcker det till ett par tiotal lånedagar om året, räknar du med värdeminskningen så blir det betydligt fler. Sen får man väl hålla priser efter servicenivå, lånebil en helg är rätt flott erbjudande. Men valet är ditt. Om du ändå ska köra med företagsägd bil så måste du nog ha bra körjournal och se till så att ingen anställd kör bilen privat för att undvika förmånsvärde. Att låna ut sin bil till företaget som sedan lånar ut den till kund är nog rätt osäkert om det händer något.

Jag tänkte galet, hur är det med avgifter och liknande om vi hyr en bil som vi sedan lånar ut till kunden?
Jag menar, om vi hyr en bil för 1000kr och bokför det som det skall, men bilen har inte använts av företaget och vi har inte tagit betalt av kunden.
Ekonomin för bilen ifråga vi tänkte på är
5000kr i värde
5851kr i försäkring, helår
1621 i skatt
cirka 2000kr i service (då vi pysslar med bilar gör vi den själv)
+soppa
Rent inkomstmässigt betalar kunden i runda slängar 6000kr per dygn med 8h arbete per dag, inkl.moms, så utrymme finns ju, men det får ju inte äta upp allt för mycket.

Om du hyr in en bil till kunden är det nog bästa att han hyr den från Statoil och skriver under papprena men att ni betalar. Att ni helt enkelt kör ner han till macken och hämtar ut bilen där. På det viset blir det rätt med ansvarigheten. Soppan får väl kunden betala själv, och mil över något lagom antal. 20 är kanske lite på en helg.
Om du har fasta kostnader på ca 9500 om året räcker det som sagt till cirka 15 helger eller 27 heldagar utan värdeminskning. Värdeminskningen på en så gammal bil är rätt avsevärd och räcker ytterligare till några helger eller dagar.
Sen får han väl skriva nån lapp som intygar att det är han som kört den så att ni inte misstänks hyra den för eget bruk och riskerar förmånsvärde. Eftersom det blir en del förhyrningar på ett år.

Fredrik 2006-10-15 01:23

du får inte hyra en bil på statoil och hyra ut i andra hand!!!

här finns mycket matnyttigt:
BURF


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson