![]() |
Jag har en bärbar dator där skärmen har blivet helt svart två gånger och vit en gång. Datorn stängs inte av utan skärmen blir helt plötsligt svart eller vit.
Är det något fel på datorn eller är det jag som gör ett omedvetet fel och som leder till att det blir svart? Datorn köpte pappa åt mig den 19 augusti och är en del av mitt arv efter min mamma. |
Citat:
(Mjau) |
Ett enkelt steg är att testa köra tillverkarens diagnosprogram ett par gånger och se om du kan återskapa felet den vägen (inte säkert det lyckas). Brukar följa med på en skiva alt. finnas för nerladdning via tillverkarens supportweb.
|
Vit skärm kan ibland uppstå om den blir överhettad, så kolla så att fläkten/fläktarna inte blir övertäckta.
|
Hur sitter du med datorn när detta händer? Om du ej håller vägarna för fläkten/fläktar fri så kan överhettning ske
|
Detta händer när jag startar upp datorn samt att om datorn har varit på ett tag.
Blir skärmen vit eller rosaaktig så brukar jag i regel låta datorn vara avstängd ett tag men ofta så blir skärmen svart helt plötsligt. Nu ska vi lämna i datorn så att de får kolla i genom den. |
Jag tycker det låter som fel grafikkortet eller ett kort som sitter under LCD-skärmen. Lämna in på garanti-service.
|
De ska göra om installation och se om det hjälper.
Hjälper det inte så kommer de att skicka den vidare. De misstänker att min dator tappar kontakten med någon drivrutin. |
säger som robertsson låter som det är lcdboard(switchpanel) eller något i lcdskärmen som strular.. Service ända rätta
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson