![]() |
Hej,
idag fick man ett trevligt litet mail i inboxen. Ett mail där man hotas om stämning OM man inte överför domännamnen direkt! Nu till min fråga. Är detta varumärkesintrång? Jag innehar idag domänerna lagstbud.se och lägstbud.se och blir hotad om stäming av lagstabud.se Har jag gjort mig skyldig till varumärkesintrång, eller försöker de köra en "rövare"? Jag rankar bättre än dem på flera viktiga sökord. En liten rolig detalj i detta är när domänerna registrerats. Mina reg uppgifter: *domainname.name: lagstbud.se *domainname.status: REGISTRERAT *domainname.regdate: 2006-03-12 Deras reg uppgifter: *domainname.name: lagstabud.se *domainname.status: REGISTRERAT *domainname.regdate: 2006-04-25 Undrar vem som plankat vem? cya, /PatrikB |
Tja något varumärke har de inte. Iof är det lite i kortaste laget att få ett varumärke reggat sedan april, men det finns inget TM märke heller som jag ser på deras sida, som visar att de har lämnat in ansökan.
Så jag är rätt säker på att du kan ta det med ro. :D Frågan blir väl kanske om inte du skall skicka ett mail till dem snarare? |
De själva säger att reg. datum skulle vara den 28 februari? Kan Nic-Se ha fel i reg-datum?
Även om så är. Skulle min registrering 2 veckor senare vara för att "sko sig på deras starka" varumärke? Hur starkt var det 2 veckor efter deras registrering, om nu nic-se har fel? Kan det vara så att domänen först registrerades av en "privatperson" och när det sedan "vart olagligt" med dessa auktioner valt att regga ett "en-punds-bolag" för att komma runt reglerna från "lotteriinspektionen" och därefter överfört domänen till "en-punds-boaget"? En av anledningarna att jag inte kört på med marknadsföringen, utan endast levt på "organisk listning", är just detta med lotteriinspektionen. cya, /PatrikB |
Ytterligare en uppdatering.
Om man söker på http://www.prv.se/vmi/ och deras reg.nr får man upp detta: Citat:
Citat:
Blir till att ta rätt på en advokat imorgon och höra mig för lite .... [editerat p g a syftningsfel] cya, /PatrikB |
Be dem skicka in en ansökan till IIS i enlighet med de regler som gäller för tvister av domännamn.
|
Citat:
Citat:
Men jag tror att de påstår detta endast eftersom de troligtvis är ute efter att du ska förlora din domännamn. |
Spelar det egentligen någon roll? Om lägstabud är ett varumärke (vilket det kanske inte är) så är det väl inte rätt att i efterhand öppna en liknande tjänst på lägstbud.se även om domänen köptes först?
Jag hade sålt domänen men då gäller det att man lägger fram det på rätt sätt så det tolkas att man köpt den i god tro. Jag kan ju tillägga att det går väldigt bra för lagstabud.se trotts att jag trodde dets kulle bli en "fluga". |
Ja, inte har jag registrerat den för att "göra intrång" på deras starka varumärke. Hur starkt var det i början/mitten av mars?
Allt började väl med olika artiklar om BidPlayer i diverse olika media. Många, även jag, såg en chans att komma "bland de första" och reggade således namn som skulle passa en konkurerande tjänst mot BidPlayer och en chans att tjäna en hacka eller 2. Den enda skillnaden mellan lagstbud.se och lagstabud.se är att den senare har lagt ut en hel del pengar på att komma runt den svenska lagstiftningen och sedan marknadsföringen. Själv ligger jag lågt med siten, marknadsför den inte över huvudtaget (mer än i någon signatur, inlänkar, organisk listning osv). Att jag skulle ha registrerat min domän i hänseende till att "plagiera" och "dra nytta av" Lägstabud.se:s starka varumärke är ren och skär BS. De hade ingen marknad alls då jag reggade min domän, visste inte ens om deras existens då. Det enda jag kan tänka mig är att de är lite sura för att jag går bra i Google.se på "de rätta sökorden/fraserna". Blir i stort sett listad direkt under deras site, ibland långt före deras site. Detta trots väldigt, väldigt få inlänkar, endast en PR 3 .... men verkar vara rätt hyffsad "on-page" och "url-rewrite" ... Ja, ja ... än är inte sista ordet sagt i denna fråga ... cya, /PatrikB |
I och med att kontakten i denna tvist ursprungligen förmedlats genom oss har jag kunnat notera att varumärket ifråga registrerades långt efter det aktuella domännamnet. Faktum är att Mrwize haft sitt domännamn i över två månader innan de lämnade in ansökan om registrering av varumärket.
|
---, när registrerade ni er domän?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson