WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Marknadsföring - Vad är effektivast? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16344)

lummi 2006-09-19 15:55

Hej allesammans,

Har ett delikat problem som webmaster - hur fasiken ska man marknadsföra en site på bästa möjliga sätt?
Vad är effektivast i just mitt fall? (allatjanster.se)
Har testat googleads och har märkt att man kan köpa trafik ganska lätt.... Problemet är bara att få använder siten.....
Finns det någon här som kan ge mig lite värdefulla tips hur man ska gå tillväga?
Siten har varit online i snart 1 vecka - 2 annonser, 2 registrerade företag and that's it.
Jag kanske gör något fel?
Håller inte affärsmodellen?
Fel design?
Krånglig sajt?
Får inte fram budskapet?

Många frågetecken med få svar :)

zuncan 2006-09-19 17:14

Nyckelord nummer ett är tålamod. Räkna inte med snabba resultat. Definitivt inte under första veckan.

Sedan skall man vara införstådd i att en kedja aldrig är starkare än dess svagaste länk. För att få ut mycket ur din reklambudget är det därför viktigt att ha ett bra fundament att stå på. Dvs om din verksamhet enbart utgörs av din sajt så är det viktigt att din sajt är bra uppbyggd.

Det är även viktigt att ge kunden/besökaren den känsla av trovärdighet som du vill förmedla. En trovärdig och seriös sajt har inte bara 2 annonser. Men det är klart att någonstans skall man ju börja och där kommer tålamodet in i bilden igen. Jag personligen räknar på ca 2 år innan saker börjar rulla på.

grazzy 2006-09-19 17:33

Tror du kommer få det svårt med googleads, det är en svår konst att köpa bra trafik där som inte särskilt många bemästrar. Jag skulle gissa på att lappar med reklam uppsatta på stan ger betydligt bättre effekt.

1) Nyhetsbrev som går ut till dina medlemmar för att aktivera dem lite
2) Tipsa kompis-tjänst så att jag kan tipsa min kompis som kanske är just snickare och letar jobb direkt & enkelt från din sida.

Två veckor är alldeles för kort tid att säga något om.

b_andersson 2006-09-19 17:54

Jag håller med Grazzy, med adwords kan det vara svårt att få bra trafik för en sådan site.

Något du kan prova är att gå med i ett affliliate-nätverk t.ex Affiliator/Double och betala per annons/registrerat företag.

Sen är två veckor inget alls, det brukar ta 6-12 månader att få igång något.

//Björn

lummi 2006-09-19 18:26

Tack för alla svar! Bockar och bugar!

Tålamod och is i magen kanske är rätta receptet trots allt?
Flyers håller vi redan på med dvs. direktreklam som ska delas ut i folks brevlådor. Återstår att se responsen - Halva nöjet med att driva något är alla uppföljningar man gör på olika kampanjer för att se vad som fungerar.
Nu har jag ett riktmärke i alla fall på ungefär hur lång tid det brukar ta innan saker och ting börjar röra på sig (hade inte en blekaste innan). Funderar även att ta till telefonen och ringa runt till olika företag och sedan jämföra vad som ger högst hit-rate.

Problemet med annonseringskampanjer, som exempelvis affliliate-nätverk, är att dom fungerar oftast när sajten är etablerad och har en massa medlemmar.
Problemet för oss är nu är i uppstarten (som för många andra).

Tack åter igen.
Lummi

Frej 2006-09-19 22:45

2 bifogad(e) fil(er)
Litet tips, fixa FAQn fick skriptfel när jag tryckte på en av huvudkategorierna.

Står visserligen under uppbyggnad, men många med mig som vill veta mer brukar använda sig av just en FAQ...

lummi 2006-09-19 23:20

Citat:

Originally posted by Frej@Sep 19 2006, 22:45
Litet tips, fixa FAQn fick skriptfel när jag tryckte på en av huvudkategorierna.
Står visserligen under uppbyggnad, men många med mig som vill veta mer brukar använda sig av just en FAQ...

Tack Frej!
Uppskattas verkligen att du tagit dig tid.
Ska faktiskt sätta mig ner och skriva klart den nu. Finns flera buggar runt om på sajten. och saker som måste ändras...never ending story (bra film) Har div. andra problem med mailen oxå..=(
Problemet är bara att jag inte har använt IE så mycket vid buggtestning..Internet explorer...hmm.....mitt största hatobjekt och $M=)
Vilken version av IE använder du?

Mvh
Lummi

2cool4school 2006-09-20 00:36

Det effektivaste sättet om man inte är sugen på att ha tålamod och vänta med att ryktet om din site ska spridas, är nog att gå med i double, tradedouble eller dyl och lägga ut lite - för att folk verkligen ska se din site.

You got to spend money to earn money...

Frej 2006-09-20 09:30

När jag fick skriptfel så körda jag IE 6.

andla 2006-09-20 12:01

Får genast lite ideer som jag inte hunnit testa men som jag tror mycket på.
Sökmotorer gillar text och sökfraser som söks ofta.
Studera och tänk igenom formeln utbud/efterfrågan. Alltså hur många konkurrerar om sökfrasen och hur många söker på den.
Gå till wordtracker:
http://www.wordtracker.com/free-trial.html
Där kan du få ut just vilka ord som har låg konkurrans men söks ofta.
Viktigt att du använder de nyckelord som har med sidans nisch att göra.
Starta en företagsblogg och använd helst wordpress.
Wordpress låter dig skapa nya kategorier.
Låt varje kategori vara ett nyckelord du bestämmer dig för i wordtracker.
Skriv riktigt bra inlägg med matnyttig information i bloggen.
För varje kategori lägg in den i en sitemap på huvudsidan.
Samtidigt som du skriver i bloggen registrera sidan på webbkataloger
som har bra pagerank. När du sedan är registrerad på några så
kan du ta dig an sökord med högre konkurrans.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson