![]() |
Hejsan,
Sitter just nu och funderar på vart jag skall plasera min rackserver och surfat runt lite på prq & JX hosting m.f. Min fundering nu är om någon här har erfarenhet av dessa problem respektive ansökningar till RIPE när man är en "ip-hog", då jag hostar E-commerce sajter med SSL, samt VPS'er. Har idag 16 IP'ar i USA på en server jag vill "stänga" till förmån för en i svedala, + några IP's på diverse andra maskiner, så de "normla" co-location som ger 1-5 IP's känns trånga väldigt fort. Annan fundering är hur det fungerar med tillträde till server / möjlighet att uppgradera efter behov med minimal downtime, någon som har erfarenhet av detta? All input & tankar tas emot med glädje. |
Alla vettiga leverantörer kan ge IP efter dina behov, det ska inte vara några problem.
Ang tillträde brukar skilja mellan leverantörer men du har ju självklart normalt att få tillträde till din server på olika vis. Vad menar du med uppgradera? Har du colocation så har du ansvar för den själv och tillgänlighet. Nertid för service skapar du själv, självklart kan vissa leverantörer erbjuda kanske lastbalansering mellan olika servrar du har som tjänst. |
Tillträde/uppdatering var snarare vad som händer när jag bestämmer mig för att stoppa in en hårddisk till i servern eller liknande åtgärder.
Har man tillträde till burken/labbrum så kan man ju skjuta ned servern, ta in den i labb, trycka in disk, få upp den igen på 10-20 minuter; jämfört med om en tekniker skall montera ned den, ta den till en avlämningspunkt någon timma senare, och sedan samma sak för att få upp den igen. Är fullt medveten om vad co-hosting innebär av "krav"på mig som icke managed hosting, och uptime osv. Sen är frågan också, vad som händer om jag skulle lyckas krasha maskinen och vilja starta om. Maskinen i usa (dedikerad maskin) kostar ca 800/månad och har 24/7 med 1 timma responce tid på omstart utan kostnad, motsvarande i sverige verkar kosta skjortan, och då börjar man undra över tillträde 24/7 till servern som vissa verkar ha, som alternativ om man riktigt gjort bort sig. |
Att ta betalt för IP får man inte, man har rätt ta ut administrativ avgift men är rätt mycket missbruk av det.
Leverantörer som tar betalt för IP bör man se som halft oseriösa och fult sätt mjölka ut pengar. Visst att betala en viss administrativ kostnad är en sak men ha månadskostnad är helt fel för IP. Normalt så har LIR så stora AW så dom brukar ge ut stora serier utan vettig anledning med. Med nät under /24 brukar man ge direkt utan bråk. |
Läste precis era svar om IP, låter mycket bra, hade mest läst på crystone om ripe ansökan som direkt man spräcker 5 IP's gör en RIPE ansökan om 32/64/128 addresser, och ville gärna bolla med er andra om hur det brukar gå till.
Är "newbie" på co-location/egna serverar, även om jag sysslat med serverar & web sen 95. |
Alla brukar erbjuda någon form av 24/7 tjänst till olika kostnader, men handlar lite om storlek och marknadspris.
Fråga dig själv om du skulle ha lust gå upp 05 på en lördag och starta om en server gratis åt någon? Är man riktigt stort företag så kanske man har 24/7 personar som jobbar men är inte så vanligt i Sverige. Så det skiljer lite mot ex. USA. Men finns PDU (Kunna starta om servern remote genom bryta elen) som säkert alla vettiga leverantörer erbjuder med mot viss kostnad ibland gratis. Samt all riktiga servrar som DELL/HP/SUN/Supermicro har normalt remot möjligheter med för remote omstarta. |
Går servern ner 05:00 bryr jag mig nog inte föräns den dan man har råd med en sådan SLA, reagerade bara på någon provider (kommer inte ihåg vem) som tog 200 pix för att starta om dagtid, vilket fick mig att fundera i tillträde dagtid, enda gånger som det gått åt pepparn för mig är vid stora remote uppgraderingar (kärna eller liknande), maskinen har watchdog osv, så risken är minimal, men man vill ju alltid gardera sig så gott det går i förhållande till budget.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson