![]() |
ag är ett stort fan av Wikipedia och har över 200 länkar till wiki-artiklar från mina sida.
Jag har läst Wikipedias copyright-sidor mer än en gång nu och såvitt jag förstår så får man ta text därifrån så länge man anger källan. Jag skulle kunna tänka mig att ta introduktionstexten och sen ha en länk som säger typ..."läs mer på Wikipedia" efter en 5-10 rader...är det enligt reglerna? Hur fungerar det med andra sidor som inte har GNU copyright? /Clirre ps. Jo, jag skulle kunna mejla Wiki men anser att diskussionen är såpass intressant att den bör diskuteras här också. |
Det är helt i sin ordning att ta texter från Wikipedia om man någonstans skriver att texten är från Wikipedia och hänvisar till en länk med orginalinnehållet. Tror att frågan togs upp för bara någon vecka sedan här på forumet?
|
Alla texter lyder under GNU-licensen, så det är lugnt. Tror ej du behöver hänvisa till källan ens.
|
Leta lite på svenska Wikipedia så kommer du hitta information om just detta. Har för mig att det stod att de ville att man skulle uppge att det var just GNU som gällde + länk till orginalartikel. Men som sagt tidigare, det har varit på tapeten förut (för inte så länge sedan).
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:59. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson