WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Spam. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1599)

PeterHA 2004-02-20 11:47

Pressa tillverkarna av epost program att bygga in ett
"Godkännande av epostadress" .
Där lägger man in sina bekanta, kunders epostadresser,
som man förväntar sig att få epost från.

Alla annan epost går direkt i retur dit kom ifrån ! (kul för spammarna.)
Visst ska man ha möjligheten att kunna titta den oönskade mailen innan den
går i retur. man vill ju inte missa nåt mail från nån som t ex bytt adress och var godkänd innan.
I returmailet så ges instruktion om hur man ansöker
om att få bli tillagd på din lista över godkända epostadresser.

Tobbe 2004-02-20 11:53

Helt omöjligt tillvägagångssätt för företag... ska nya kunder få deras mail i retur?

För övrigt är e-postadressen som spamen skickas från i 95% av fallen fakeade såvida det inte är opt-in spam...

PeterHA 2004-02-20 12:25

Ingenting är omöjligt brukar man säga.

Företagen har naturligtvis flera epostadresser,
separat för t ex nya kunder,
men då riskerar man att få spam och får då sortera eposten manuellt.

Beroende på företagets affärsområde geografiskt sett, så kan man bygga in filter,
t ex ett svenskt företag som bara har svenska kunder borde ju kunna slippa all spam från USA m fl länder.

Tobbe 2004-02-20 12:43

Visst är det möjligt, men det kommer innebära med jobb än vad det gör i dagsläget enligt mig..

Om du har [email protected] som inte har nån check då dräller spamen in där istället & kräver fortfarande en manuell rensning. De ordinarie adresserna kommer ju ofta ut i vilket fall om de anställda registrerar sig på diverse siter, finns i CC's från andra avsändare eller ligger i en lista över anställda på websiten i fråga.

Vi har större delen av våra kunder i sverige men får ändå mail från usa, övriga europa & asien trots att vi inte har någon verksamhet i länderna i fråga. För it-relaterade företag finns det oftast inga försäljningsgränser & att helt blocka ute en världsdel är ju verkligen inte att rekommendera då man kommer tappa kunder på det...

PeterHA 2004-02-20 13:09

Idag har jag fått spam med dessa avsändaradresser

[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]

När man tittar på epostadresserna så ser dom oseriösa ut.

Seriösa personer/företag använder inte den typen av adresser.
speciellt som man kanske vill bli kund, göra affärer eller dylikt.

Så ett filter som sorterar bort skumma avsändaradresser skulle vara bra.

Qo-naq 2004-02-20 16:51

Citat:

Originally posted by alex5394@Feb 20 2004, 11:09
Så ett filter som sorterar bort skumma avsändaradresser skulle vara bra.
Hur definerar man skum för ett skritp som ska blocka adresser? Ganska klurig uppgift :)

Davve 2004-02-20 16:55

Fån Ni också en massa mailvirus nu?

foks 2004-02-20 17:03

Man kan tex definiera skumma e-postadresser som att domännamnet är en subdomän (tex att de slutar på @18.moosq.com istället för @moosq.com) eller att av tecknen i användarnamnet är mindre än hälften vanliga bokstäver.

Det hade rensat ut de fyra i exemplet i alla fall, och antagligen fungerat tämligen bra rent allmänt.

PeterHA 2004-02-20 17:04

ja det kan vara svårt.

tänkte främst på ett filter som har olika funktioner
för att användaren ska kunna filtrera eposten effektivare.

Marcus 2004-02-20 18:36

Citat:

Originally posted by foks@Feb 20 2004, 15:03
Man kan tex definiera skumma e-postadresser som att domännamnet är en subdomän (tex att de slutar på @18.moosq.com istället för @moosq.com) eller att av tecknen i användarnamnet är mindre än hälften vanliga bokstäver.

Det hade rensat ut de fyra i exemplet i alla fall, och antagligen fungerat tämligen bra rent allmänt.

är väl ingen konst för spammarna att skicka från "icke skumma" epostadresser? förstår inte riktigt var ni vill komma?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson