![]() |
Hej
Har en tjej som har lånat ett ex dator, nu har karln gjort sig själv till adm. så man kan inte radera, installera, formatera eller göra nåt med datorn annat än surfa och titta på bilder. Vet nån hur man kan gå förbi detta?, tror även mannen, myten, legenden har installerat en keylogger(grundat på karlns kontrollbehov och behov av attt veta vad hans exx gör). Karln har även försökt skrämma mig med berätta och säga att hans bästa kompis var/är (vice) presidenten i HA(lyssnade inte så noga) och att han hade jobbat som benknäckare själv(och då menar jag inte naprapat:)). Tyvärr blir jag bara irriterad och tycker sånt är töntigt och barnsligt, kom med nåt bättre vettja :) Karln är otroligt svartsjuk och har mer kontrollbehov än nån annan jag sett eller träffat i mitt liv. Är tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh Stefan H Edit: Dålig svenska |
ta ut hårddisken, lägg in den på en annan dator, formatera
eller gör det enklare för dig, gå med hårddisken till polisen och säg att den innehåller olaglig data, så kommer polisen kolla innehållet på den och återlämna en trasig hårddisk du slipper göra jobbet |
Tack!, har någon annan några fler tips?
|
Stoppa i XP-skivan, installera en ny windows installation.
Nu kommer du åt alla filer. Eller som tidigare talare sa, stoppa den i en annan maskin, eller helt enkelt, stoppa i en ny disk och installera xp på denna. Spara sedan alla filer från den "låsta" disken och formatera den sedan. |
Tack för alla tips!, jag menar verkligen det.
|
På Flashback finns en del guider, som kanske kan vara värda att pröva. Se i forumet datasäkerhet.
|
jag har en skiva på jobbet som man botar upp datorn med för att kunna ändra adminlösen, ska ta reda på vad programvaran heter. Mycket bra att ha när man har med diverse hemafixare att göra.
|
De flesta linuxdistar har tillräckligt stöd för att du ska kunna boota från cd och montera hårddisken och ändra vad du vill på den.
Finns också program för att byta lösenord på admin. |
Citat:
|
Citat:
Edit: bäst att förtydliga att det gäller Microsoft NT system |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson