WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Olika inriktningar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15652)

xciso 2006-08-16 20:05

Tjena.
Jag håller nu på med att sätta upp en webshop (Kan tänkas bli fysisk butik i framtiden).
Jag har även några mer projekt på gång.
Jag är idag anställd och har ett vilande företag (EF) som inte används.

Jag funderar nu på om man kan starta ett (1) företag som driver allting? Kan man göra som så?

Ett exempel.

Jag driver en webshop som säljer hammare.
Jag driver ett community för fjortisar.
Jag bygger hemsidor åt företag.

Sedan bara att skriva att sidan "bosses hammarshop" ägs och drivs utav "Teknomaster HB"
Hoppas ni förstår hur jag menar ;)

Om det går..hur ska det då skrivas på fakturerna?
Tack på förhand! :rolleyes:

hedberg 2006-08-16 20:51

Tja, en variant är att ha ett neutralt företagsnamn isåfall. Om det är en enskild firma kan du namnskydda alla tre varianterna på ditt personnummer om du känner för det.

Men som sagt, neutralt namn. "Teknikshop" är lite oneutralt. Något med "handel" kanske, eller varför inte regga en domän först typ "bananflugor.se" och sen när den är färdigreggad hos nic-se så reggar du ett företag som heter "Bananflugor.se" eller "Bananflugor".

På sidan bananflugor.se gör du sedan enkel sida som visar grafiska länkar till de butiker/verksamheter du har, och så gör du de på egna domäner.
Du kan ju ha butiken "snusstockar.se" och ha det juridiska namnet "Bananflugor".

(Dåliga namnexempel kanske, men jag bara drog till med nåt...)

Här kan ni se ett amerikanskt exempel:
www.groundspeak.com
Det är ett amerikanskt företag som driver olika saker, där namnet "Groundspeak" har implementeras allteftersom deras ursprungliga produkt geocaching.com har vuxit. De har startat ett bolag med namnet Groundspeak och lägger sedan deras olika affärsområden under det. På respektive affärsområdes sidor lägger de in typ "Geocaching, powered by Groundspeak" eller nåt sånt.

Lundmark 2006-08-16 20:52

Det går bra att ha olika verksamhet på samma bolag.. men uppge för skatteverket och PRV vad du sysslar med. (PRV kan ha invändningar på namnet om du heter något och sedan byter verksamhet som kokurerar med någon med nästan samma namn)

På fakturan ska du skriva ditt bolagsnamn men sedan som specifikation skriver du tex. annonsplats på fjortiscommunity.se

// Erik

xciso 2006-08-17 08:57

Det låter bra. Jag kommer nog att döpa om mitt vilande bolag till "Bjarud" efter mitt efternamn. "Bjärud" och det måste väl vara ganska neotralt.

Då ska det väl inte vara något krångel att sedan öppna upp lite olika butiker och tjänster. Sedan tänkte jag att man beskriver företaget med "Butiker & Tjänster på internet"

Tack till er som svarat för snabbt svar! :)

jonny 2006-08-17 09:49

Du kan också registrera de olika verksamheterna som bifirmor och på fakturan skriva något i stil med "Bosses hammare, en bifirma till Bjärud".

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson