WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vart ska man ha sina nu-domäner? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15340)

jensjakob 2006-08-01 09:58

Tidigare har alla mina nu-domäner varit registerade via Nunames, men nu ligger de hos Crystone om jag minns rätt. Men vart bör de vara registerade? Vore ju bra om man kunde få ner priserna på något vis. Jag är osäker på Aleborg och Loopia har hand om själva domänen, eller om de bara har webbhotell. Men annars kanske det är ett bra alternativ?

Maccke 2006-08-01 10:05

Undrar nästan detsamma! Vilket webbhotell har billigast överföringsavgift? Jag ska köpa en .NU och vet inte vart man ska flytta den, de flesta verkar i alla fall ta 1500 kr eller mer. Är loopia billigast?

autosvar 2006-08-01 10:23

Citat:

Originally posted by Maccke@Aug 1 2006, 10:05
Undrar nästan detsamma Vilket webbhotell har billigast överföringsavgift? Jag ska köpa en .NU och vet inte vart man ska flytta den, de flesta verkar i alla fall ta 1500 kr eller mer. Är loopia billigast?

Menar du med överföring att domänen ska överlåtas från en annan person till dig? (Nunames har en relativt sett hög avgift för överlåtelse av en domän från en person (juridisk eller fysisk) till en annan person (juridisk eller fysisk) samt små elaka avgifter för "tekniska ändringar" såsom byte av namnservrar men fungerar i övrigt som de flesta andra tlds. Att peka om från exempelvis JX till Loopia kostar inget extra förutsatt att du slipper byta namnservrar.) Men Nunames är som sagt relativt dyra med sina 300 kr/år. Går det att låta Loopia vara registrar för befintliga domäner istället för Nunames och hur går jag tillväga då?

jonny 2006-08-01 14:10

Ett ombud för Nunames får peka om "sina" domäner kostnadsfritt.

USD 1500 är priset för ett ägarbyte, och det är ju inte samma sak som en ompekning.

Att byta ombud innebär att domännamnet förlängs med ett (eller två) år. Den avgiften debiteras av den du byter till.

Tobab 2006-08-01 17:10

Har man reggat via Nunames så går det väl inte att förnya via Loopia eller Crystone? Lite synd med tanke på att det blir betydligt billigare än att förnya via Nunames.

Anders Larsson 2006-08-01 19:21

Citat:

Originally posted by Tobab@Aug 1 2006, 17:10
Har man reggat via Nunames så går det väl inte att förnya via Loopia eller Crystone? Lite synd med tanke på att det blir betydligt billigare än att förnya via Nunames.

Jag flyttade mina till webkonsulterna.se. Har även lyckats med konststycket att byta ägare kostnadsfritt på en nu-domän hos Loopia.

Tobab 2006-08-01 19:25

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Aug 1 2006, 18:21

Jag flyttade mina till webkonsulterna.se. Har även lyckats med konststycket att byta ägare kostnadsfritt på en nu-domän hos Loopia.

Oki, men de tar ju 250 spänn + moms per år och det är väl nästan samma kostnad som att förnya via Nunames... Så då är det ju ingen större mening?

jonny 2006-08-01 19:57

Citat:

Originally posted by Tobab@Aug 1 2006, 17:10

Jo visst går det. Vi har tagit över domäner registerade direkt hos Nunames. Det är inga som helst problem.

Tobab 2006-08-01 22:44

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 1 2006, 18:57

Jo visst går det. Vi har tagit över domäner registerade direkt hos Nunames. Det är inga som helst problem.

Ni kan säkert men då för 400 spänn + moms per år och det känns inte så aktuellt.

Att flytta den till Crystone eller Loopia och betala 79 + moms hade varit intressant.
Men har man reggat via Nunames så går det inte att flytta till exempelvis Loopia och få ett bra pris och därmed kan man ju likaväl förnya den själv hos Nunames och det var ju det frågeställaren undrade om det var någon vits att flytta domänerna från Nunames.

lazat 2006-08-01 22:44

Hej

Det går bra att ta över dnu domäner från nunames eller annat ombud. Vi har det dessutom automatiserat. Det brukar inte ta mer än 5 dagar. ungefär som en com net org transfer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson