![]() |
Grubblar lite på vad som är det bästa sättet att skriva första början på en e-mail.
Känner man till namnet så kan man ju skriva: Dear Mr Smith, text Sincerely / Regards Namn Fast sedan blir jag lite osäker när man inte känner till namnet på någon utan istället vill adressera företaget eller verksamheten. Brainstormar lite: Dear associates, Dear webhosting provider, Dear programmer, Dear internet marketer, Nu vill jag försöka undvika rubriker som kanske kan tolkas att jag försöker vara ironisk och därmed komma på kant med företaget. Vad tycker ni är bäst att skriva? |
To whom it may concern ?
/Martin |
Tackar!
:) |
Vet jag att det bara är män som jobbar där så börjar jag alltid med:
"Dear Sirs" Är jag osäker på om det finns kvinnor där så blir öppningsfrasen: "Dear Sir or Madame" Har tagit detta efter alla mejl jag fått från grossister som "snappat upp" mig. Avslutar alltid mejlen med "Best Regards Mats Karlsson" // Mats |
Är du inte så formell så kan du skriva t.ex. "Hi,"
Avsluta kan man göra med "Best regards," eller "All the best". |
Om man verkligen vill att personen ifråga ska läsa mailet, kan man ju exempelvis skriva:
"Dear Mutha Fucka" Erskänn att ni skulle läst igenom hela mailet? :lol: |
Citat:
|
*skrattar* om det inte fastnat i spam filtret hade jag nog läst det :)
Nu vet jag inte riktigt vilka relation du har till dem du skriver till, men jag tycker nog som Marcus skrev att man kan vara lite mer avslappnad. Mvh Magnus |
Dear Sir or Madame
..eller.. To whom it may concern Det är de två sätt jag fick lära mig i en översiktskurs i Engelska på LiTH för ett år sedan som teknologer kunde välja att läsa som extrakurs för att få lära sig just att skriva brev och CV osv på engelska. |
Dear Customer or Dear Colleague
skulle jag anvanda beroende pa vem man vander sig till |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:32. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson