WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Olaglig nerladdning = Stöld? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14436)

kulmungi 2006-06-04 12:32

Tjenare.

Nu de senaste dagarna har det ju varit mycket diskussioner kring TPB,
tillslaget och detta APB m.m. Något som oftast åsidosätts i dessa diskussioner
är detta med stöld, alltså är det stöld att ladda ner något olagligt. Har sett på
många forum där folk tycker Digitala kopier inte värdesätts på samma sätt som
fysiska kopier. På sätt och vis ganska rätt. Men frågan är ju fortfarande, var
går gränsen för att det ska räknas som stöld.

Jag postade på aspsidan följande exempel, men fick inte direkt några svar men jag
tycker ändå det skulle vara roligt och veta vad folket på denna sida tycker.
Här följer exemplet:

Kod:

Räknar man något ur en ekonomiska synvinkel så fördelas tillverkningskostnaden på alla produkter.

Ta tex. följande:
Du tillverkar musik till en cd.
Det kostar 100 000 kr att tillverka själva musiken med inspelning m.m.
Vad ska ge igen denna summa?

Fortsätter vidare, att skapa en skiva säger vi kostar 2 kr. skapa digitalt 0 kr.

Tillverkar 100 000 cd med denna musik.
Varje skiva bär en kostnad på: 3 kr.

Tillverkar 100 000 digitala cd-skivor med samma musik.
Varje digital skiva bär en kostnad på: 1 kr

Alltså vi bör sälja cd skivan för minst 3 kr för att täcka hela tillverkningen, och den digitala skivan för minst 1 kr. kostnaden är ju även värdet på denna skiva, pengar som företaget hoppas få igen, allt bär ett värde. Hoppas ni hänger med.

Nu går vi över till en vanlig svensson, han springer in i butiken snor en cd skiva.
Okej, han har gjort stöld och gjort att företaget förlorat 3 kr(minst).
En annan laddar ner den digitala skivan olagligt.
Okej, han har gjort stöld och gjort att företaget förlorar 1 kr(minst).

Större exempel:
100 000 000 Digitala skivor ger att varje skiva bär en kostnad på: 0,001 kr
medan samma mängs Fysiska skiva skulle göra att varje skiva bär en kostnad på: 2,001 kr.

Om man nu har detta i åtanken och tänker vidare.

Bara för att jag gör en digital stöld så är det lagligt, eller?
Visst företaget förlorar mindre pengar på det. Ju fler Digital skivor du gör ju mindre bär varje skiva av totala tillverkningskostnaden, medan en fysisk cdskiva alltid bär minst 2 kr för själva tillverkninge(sedan de grundlägganda 100000 kr blir ju också mindre per fysisk skiva ju mer antalet ökar).

Så frågan är, var går gränsen för stöld?
Kan vi svensson avgöra och säga att något med ett värde på några ören är tillåtet att stjäla tillskillnad
från något med ett par kronor.

tydal 2006-06-04 12:46

Det du har missat är att skivbolaget inte tillverkar några digitala kopior. För att rätta din jämförelse så:

Tillverkar 0 digtiala cd-skivor med samma musik.
Varje digital skiva bär en kostnad på 0 kronor.

Därför förlorar de heller inget när man laddar ner - man tar inget - och därför är det heller inte stöld. Brott mot upphovsrättslagen kan det vara, beroende på omständigheterna, men inte stöld.

kulmungi 2006-06-04 12:53

Du läst du exemplet helt igenom. Jag skrev ganska tydligt att varje kopia av digital skiva inte kostar något alltså noll kronor. "att skapa en skiva säger vi kostar 2 kr. skapa digitalt 0 kr."

Fortfarande måste allt kopier, varje exemplar dela på tillverkningskostnaden som ligger i grunde(allt innan de ens spelas in på en vanlig skiva i dag). Där även marknadföring, studio instspelning, anställdas löner m.m.

tydal 2006-06-04 13:02

Citat:

Originally posted by kulmungi@Jun 4 2006, 12:53
Du läst du exemplet helt igenom.
Läste du vad jag skrev då? :-)

De tillverkar inga digitala exemplar. Därför är det 0 exemplar som ska dela på tillverkningskostnaden. 0/100000 = 0.

kulmungi 2006-06-04 13:06

Citat:

Originally posted by tydal@Jun 4 2006, 13:02
Därför är det 0 exemplar som ska dela på tillverkningskostnaden. 0/100000 = 0.
Vad ska då ge tillbaka den kostnaden? alltså var kommer pengarna tillbaka?

Visst jag kan hålla med om man kopierar något digitalt så kostar det inte ett jota. Alltså ingen tillverkningskostand för att skapa denna kopia eller 1000 tals kopior.
Men var ska du lägga kostnaden som blir genom att du tillverkar själva musiken innan det ens kommer ut som digtalt eller fysisk skiva.

100 000 kr jag nämner i början är ju allt innan du ens kommer till att göra din digitala kopior eller fysiska kopior. För även om det är en digital kopia du ska kopiera så måste du ju ha något att kopiera från. Alltså det är kostnaden för att framställa detta verk.

Saint 2006-06-04 13:07

Det är inte för inte det finns ett ord som heter "immatriell".
Att jämföra en matriell sak med en immatriell som du gjort är som att jämföra hur mycket en juridisk person äter jämfört med en människa.

En logga är inte heller en matriell sak, snor jag din logga kommer du säkert att skrika stöld.

Dessutom bör du lägga till en nolla efter hundratusen kronor så har du summan på lågbudget album kostar att tillverka.

kulmungi 2006-06-04 13:14

Citat:

Originally posted by Saint@Jun 4 2006, 13:07
Dessutom bör du lägga till en nolla efter hundratusen kronor så har du summan på lågbudget album kostar att tillverka.

Som sagt ett exempel. Så detta är väl ett riktigt låååg budget album. :-)

Då är ju frågan, får vem som helt ta något som räknas som "immatriell" och göra vad som helst med det. Musiken på en CD räknas ju så klart som "immatriell" meda själva skivan är matriell.

tydal 2006-06-04 13:23

Citat:

Originally posted by kulmungi@Jun 4 2006, 13:06
Vad ska då ge tillbaka den kostnaden? alltså var kommer pengarna tillbaka?
Man kan ju exempelvis ta betalt för att man får kopiera deras exemplar. Men för att det ska vara attraktivt får de ju inte använda ett stängt format som wma eller aac. Och för att folk ska hitta dit och stanna bör de ju ha all musik tillgänglig. Helst gärna också en fast månadsavgift för hur mycket musik som helst. Då skulle det bli populärt.

kulmungi 2006-06-04 13:34

tydal: där håller jag helt och hållet med dig. Alla dessa kopieringskydd m.m. som finns nu ger ju helt klart mottsatt verkan mot att få ner fildelningen. Även fast månadsavgift och sedan får man ladda ner företagets alla låtar från ett och samma ställe... inget fel med det...

Nu var frågan helt annorlunda.
Är det stöld eller inte?
Alltså blir det inte stöld för att man tar något "immatriell", eller?

tydal 2006-06-04 13:50

Citat:

Originally posted by kulmungi@Jun 4 2006, 13:34
Är det stöld eller inte?

Det trodde jag att jag redan hade svarat på, men men. Det är inte stöld. Man kan naturligtvis tycka vad man vill, men sanningen är den att den definition på ordet stöld som gäller är den som står i brottsbalken, och den lyder:
"Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld"

I det här fallet tar man ingenting, utan man kopierar. Men bara för att det inte är stöld så behöver det inte vara lagligt. Vi har fler brott enligt svensk lag. Bland annat intrång i upphovsrätten som man kan göra sig skyldig till när man kopierar, beroende på omständigheter.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson