![]() |
Fick tips på mailen idag om att min pokerordlista blivit stulen av pok er 1.se. Surfar in och ser att den är identisk den som ligger där och jag vet att jag skrivit min egenhändigt för ungefär ett år sedan.
Tänkte höra om någon vet ungefär hur tingsrätten brukar döma i sådana här fall? Vad kan jag begära? Känns som att ordlistan når verkshöjd, vad nu det riktigt innebär, om den här killen anser det så bra att han bara måste ta varenda ord. :P |
Som hastigast hittade jag den här definitionen på verkshöjd;
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Mitt tips är att be honom ange källa åtminstone, eller ta bort om du nu tänker gå vidare till domstolen med detta. Tycker dock personligen att folk som går till tingsrätten för att t.ex en beskrivning på 20-40 spelord blivit stulet är löjliga! Orka ta deras tid med sånt skit, när det finns så mycket viktigare saker att lägga resurser på. :blink: <_< |
Citat:
Hur hade du resonerat ifall du lagt ner tid på att författa dom orden? Låt säga att det tagit 5-6 timmar o skriva det... Du hade nog resonerat samma sak då... |
Det är alltid förjävligt när det händer, men frågan är om du kan göra så mycket åt det. Min uppfattning är att det troligen räknas som en databas och i så fall är sammanställningen olaglig att kopiera. Men då är det upp till dig att bevisa att det är kopierat rakt av från dig.
Det är ingenting som hindrar någon från att göra en liknande ordlista och hitta svaren från olika ställen. Säg att man sammanställer förklaringarna genom att använda Google. Det är helt lagligt att ta _några_ svar från din sida, några från nästa sida osv... |
Maila sajtägaren och be honom att ta bort listan eller kom överrens med honom om en deal (typ att du får en länk / annons whatever).
Annars, skicka en väl tilltagen faktura på din tid till honom bara. |
Om du gjort din ordlista själv har du upphovsrätt till den.
Det som avgör är om den anses ha verkshöjd, eller med jursitspråk: "höjt sig till en viss grad av självständighet och originalitet". En enstaka ord i listan är däremot ej skyddat som sådant, men det finns också ett särskilt skydd för sammanställningar. "49 § Den som har framställt en katalog, en tabell eller ett annat dylikt arbete i vilket ett stort antal uppgifter har sammanställts eller vilket är resultatet av en väsentlig investering har uteslutande rätt att framställa exemplar av arbetet och göra det tillgängligt för allmänheten." Du som gjort listan har alltså upphovsrätten till den. Du har möjlighet att försöka sätta dit den som stjäl av dig. Det första steget borde vara att tillskriva den du misstänker och göra honom uppmärksam på att du har upphovsrätten och att du anser att hans göranden är ett intrång i din upphovsrätt. Bevisbördan borde vara rätt lätt, det duger nog med en utskrift av respektive webbsidor. Skriv på brev och inte mail, helst rek med mottagningsbevis. Om han inte svara har du möjlighet att stämma honom, men det kan bli dyrt, så diskutera saken med en advokat innan du gör något. |
Först och främst måste man ju fråga sig vad man vill ha ut av det?
1 Ett principiellt straff för att han var stygg? 2 Att han tar bort ordlistan? 3 Att du får ersätting? det första verkar ju lite löjligt kanske, men då får man börja med jurister o sånt... är det nummer två så borde ett brev (rek är ju skoj men det kostar väl en 50 lapp) räcka. om det är det tredje alternativet så maila eller ring upp, säg att det tog en massa tid, men att han gärna får ha kvar det om han ger dig xxx (vad du tycker att det var värt). Vad skulle du ha betalat för att någon skulle skriva en ordlista på 50 ord? jw |
Till att börja med tycker jag att det är helt fel att han helt utan att fråga på något sätt bara rippar min ordlista som jag satt ihop en eftermiddag / kväll, kanske 5 timmar arbete. Ifall det skulle vara relevant kan jag nämna att sättet jag gick tillväga på, var att titta på andra liknande ordlistor och se vad de hade för ord med i deras listor. Sedan skrev jag utifrån egen erfarenhet lämpliga förklaringar på svenska till orden.
Jag vill nog i första hand att han tar bort ordlistan då jag känner att "försäljning av ordlistor" inte är vad jag vill satsa på. Frågan är sedan vad man skulle kunna debitera / få ut, av honom då han olovligen inkräktat på min upphovsrätt? Pratade lite med min examinator i Affärsrätt A som vi läser på universitetet nu (jag är blivande ekonom så juridik är inte mitt huvudsakliga ämne). Han sa att eftersom de var statsfinansierade så kunde han inte ge tips och råd i enskilda fall pga av snevriden konkurrens mot jurister i privata sektorn. Han rådde mig dock att höra mig för på stan med en immaterielrättsjurist och han sa ändå att han trodde att jag hade ett "bra fall". Antar att man får ringa runt och höra ifall någon kan göra en preliminär bedömning utan att ta saftigt betalt.. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson