WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   E-shop med fysiskbutikssytem? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14097)

Frost 2006-05-15 15:46

Hejsan!

Jag letar febrilt efter ett system som klarar av att köra webb butik online men även kunna köras via fysiskbutik, helst ska dem alltså klara av att ta från samma inventarie etc så den uppdateringen går automatiskt.

Jag vet att Dibs har denna tjänst i danmark, men tyvärr inte i sverige. Jag är skitdålig på det här med webbshoppar så i min enfald letar jag på oscommerce och zencart med moduler, är det något som har ett liknande system med både webshop och fysiskbutik så vore jag väldigt tacksam för lite hjälp och tips

Ha det gott :lol:

(edit: Bör väl tilläggas att jag helst vill ha både kortbetalning (online och fysiskt) och även kontanthantering (fysiskbutik). Samt ett lager som sköter all inverntering och kan sammanställa dagens försäljning etc etc)

Är även villig att låta någon programmera ett sådant system

roberthogberg 2006-05-15 16:45

Ett alternativ skulle kunna vara Mamuts affärssytem som har bokföring, CRM, webbshop, kortbetalningsanpassning mm allt-i-ett till ett vettigt pris.

bit_chris 2006-05-16 01:05

Jag har genomgått samma jakt och förstår precis vad du menar. Av alla butiksystem som finns visar ingen tydligt på hemsidan att det går att koppla mot en webbutik och hur det fungerar. Oftast så finns det ett API eller exportlösningar som beskrivs väldigt dåligt. Incordia har en lösning med SPCS men jag vet inte exakt hur den fungerar.

Mamut var ett tag sen jag tittade på men vad jag minns av webbutiken som följer med lösningen såg den ut som på 90-talet.

Självklart beror det också på i vilket språk webbutiken är skriven. Du hittar fler kassasystem som har förberedda lösningar med ASP, fram för allt då kassasystemen kör XP vilket underlättar för företaget som säljer kassasystemet.

Sök på kassasystem i google så kommer det upp åtskilliga sponsrade länkar och i SERP:en för många olika företag. Detab.se vet jag har en ASP-lösning (dom har jag träffat på en mässa i stockholm), euroshop.nu har någon slags lösning (fram gick inga detaljer på hemsidan), fdt.se har också en ASP-lösning jag träffade deras säljare på en kontorsmässa för några månader sedan. Han tyckte Microsoft gjorde de bästa och säkraste produkterna och gick inte att jämför mot, som han sa "Lösningar som grabbarna snickrar ihop hemma". Han dömde jag ut ganska snabbt.

Kostnaden. Har du hårdvaran kommer du undan lite billigare, men jag gissar att det inte hamnar på under 40 000:- för ett hela paketet vare sig du köper en färdig produkt eller utvecklar själv. Jag skulle rösta på SPCS om inte omsättningen överstiger kapaciteten för programmet. Tekniskt av synkning mellan webbutik och fysisk butik för olika program är jag inte tillräckligt insatt i för att ge ett bra svar och en bedömning just nu. Blir slutsatsen att du vill utveckla själv eller göra en förundersökning kan du alltid skicka ett PM.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson