![]() |
tja. En enkel fråga (kanske)
Har ett antal datorer i ett lokalt nätverk med switch (bbb lina). För att komma åt dom andra datorernas delade filer skiver man ju bara "\datornamnet" i ex. en webläsare för att hoppa in där. Här kommer "men". Vilket port använder den datorn man vill komma åt? Vilken den lyssnar på efter sånna kontakter. Har nämligen installerat en FW på en av dom, och ja kommer inte åt den nu. Man ska ange vilken port ja ska öppna, men har ingen aning om vilken port det ska vara liksom. Nån som har nått förslag? Det kanske är olika från gång till gång, lr? Win2000 är det på den datorn med FW. Nån utav alla klyftiga personer här inne borde väl veta det. Cheers, cos. |
135-139 både UDP och TCP samt 445 om jag inte är helt ute och cyklar för SMB.
|
Om du har ett lokalt nätverk (vilket jag tolkar som att du har privata IP-adresser på dina burkar) så är det ju enklare att ställa in brandväggen så att hela ditt lokala nät är "trusted".
|
Citat:
Däremot kan man ju köra dubbelt. |
Citat:
Citat:
Tack för dom snabba svaren!:) |
Vad jag vet så blockerar BBB även dom portarna i sitt nät för skydda kunderna så ska inte vara någon fara att ha det öppet.
|
Japp, det stämmer. Det borde fler göra, det stoppar en hel del virus och en massa meddelanden ("net sends").
|
Meddelande funktionen kan man stänga av i Windows, och är så sätt bra att dom blockerar dom tjänsterna.
Fast generelt är jag extremt emot att ISP blockerar portar utan tillåtelse, då jag tycker det bryter emot alla regler. Isåfall får dom inte sälja det som internet anslutning utan endast stå begränsad internet anslutning. Och det ska det stå på alla marknadsföring och i avtalet "Begränsad internet anslutning" annars ska dom inte ha rätt blockera. |
Att stänga av tjänsten messenger är inte alltid så lyckat, det beror på vad man använder för program bl.a.
Ang. BBBs portar: det står i deras information. |
Kallar det fortfarande felaktig marknadsföring att kalla det internet anslutning då det är begränsad internet anslutning.
Är ju som sätta ut en annons på en bil utan motor och sälja det som "bil", att gömma saker i avtal som knappt går läsa är fel. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson