WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Upphovsrätt. Materialet finns redan på internet? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13898)

j0han 2006-05-03 23:40

Hej å hå.

Nu är det så att jag tydligen skaffat mig en väldans massa (magiska)ovänner och dom har börjat anklaga mig för att ha stulit material som cirkulerar fritt på internet.

Jag driver en sida där besökarna kan skicka in egna trick. Jag har alltså ingen aning om vem som kommit på dom tricken från början och dom har säkert funnits så länge kortleken har funnits. (nånting i den stilen)

Frågan är. Ska jag plocka bort alla trick eller är det inte möjligt att sätta upphovsrätt på ett trick? Hade jag kopierat någon annans text hade jag förstått direkt. Men bryter jag verkligen mot lagen genom att skriva ut tricken i egen text?

Jag själv har svårt att förstå det i det här sammanhanget och jag vill naturligtvis inte bryt någon lag. Ni kan ju själva ta en titt på hemsidan som står i min profil.

Tack på förhand. Och skippa allt annat snack än om just upphovsrätt. + jag har sökt i forumet, men hitta inget som jag kunde använda mig av.

tartareandesire 2006-05-04 00:09

Så länge du inte kopierar texter rakt av så ska det inte vara någon bara angående texterna. Sen vet jag inte ifall man kan ha patent eller liknande på tricken om man använder dem i sina framträdanden men antar att det inte handlar om något sådant? Om du skrivit om det med dina egna ord så kan du gott ha kvar dom men du kan ju ge källan credit ändå.

Citat:

Originally posted by j0han@May 3 2006, 23:40
Hej å hå.
Nu är det så att jag tydligen skaffat mig en väldans massa (magiska)ovänner och dom har börjat anklaga mig för att ha stulit material som cirkulerar fritt på internet.
Jag driver en sida där besökarna kan skicka in egna trick. Jag har alltså ingen aning om vem som kommit på dom tricken från början och dom har säkert funnits så länge kortleken har funnits. (nånting i den stilen)
Frågan är. Ska jag plocka bort alla trick eller är det inte möjligt att sätta upphovsrätt på ett trick? Hade jag kopierat någon annans text hade jag förstått direkt. Men bryter jag verkligen mot lagen genom att skriva ut tricken i egen text?
Jag själv har svårt att förstå det i det här sammanhanget och jag vill naturligtvis inte bryt någon lag. Ni kan ju själva ta en titt på hemsidan som står i min profil.

Tack på förhand. Och skippa allt annat snack än om just upphovsrätt. + jag har sökt i forumet, men hitta inget som jag kunde använda mig av.

Björn 2006-05-04 00:40

De kommer ju i eventuell tvist angående detta få bevisa att de verkligen är upphovsmän till materialet.. annars lär de få det svårt...

hundserver 2006-05-04 02:09

Citat:

Originally posted by j0han@May 3 2006, 23:40
Hej å hå.

Hej

min bror har varit med i smc (Svensk Magisk Cirkel) sen 70-talet och har på sin sida trick att ladda ner http://www.tominomagic.com
dock har nog ingen klagat på honom, De trick du har på din sida finns i de flesta "amatör" trolleriböcker med, Så kanske illutionisterna borde ge sig på bokförlagen först...

Nää har väldigt svårt att se ngn som helst logik i deras påståenden om "upphovsrätt"

Annars kan du ju svara med att det är en illution dom ser, mao det finns inget på sidan, det är bara vad DU får dem att tro..
:lol:

j0han 2006-05-04 06:51

Dom flesta texterna är inskickade från besökarna och givetvis så skriver jag upphovsman om jag vet vem det är.

Men nu vet jag ungefär hur det ligger till.

magic 2006-05-04 10:10

Citat:

Originally posted by j0han@May 4 2006, 06:51
Dom flesta texterna är inskickade från besökarna och givetvis så skriver jag upphovsman om jag vet vem det är.
Men nu vet jag ungefär hur det ligger till.

Skicka bara ett svar och be honom om kompleterande uppgifter som bevisar att det är han som är upphovsman till texterna så lovar du att ta bort det. Be honom att skicka det per post till din adress med ett intyg att vad de skriver är sant och signerat.

"Jag intygar härmed att ovanstående text är saningsenlig blah blah blah" osv..

j0han 2006-05-04 16:24

Det är inte han som är upphovsmannen, utan dom gnäller för upphovsmannen (vilket dom troligvis inte har en aning om)

Från ett mail:

"Genom att du publicerar dessa hemligheter bryter du själv mot
upphovsrättslagen. Jag antar att källan du lärt dig tricken ifrån från
början tillhör en upphovsman eftersom jag tvivlar starkt på att det är du
som har kommit på t ex riffle force."

"Jag vill alltså veta vems tillstånd du har att publicera korteffekterna och
om du har någon aning om upphovsmannen vet om att du erbjuder deras effekter
gratis. Bara för att en person skicakr in en effekt betyder inte detta att
det är hans egen. Du måste därmed kontrollera att ingen tänkt på effekten i
förväg och ALLA effekter på din sajt har jag läst eller hört om tidigare. "
Därför tycker jag att du ska lägga ned sidan."

patrikweb 2006-05-04 16:41

Tror någon får svårt att bevisa att dom har upphovsrätt till något, samt att det inte är hans ansvar att klaga på något han inte har.

Skulle klassat han som idiot och frågat om han inte har något vettigt liv än att skicka värdelösa mail. Skulle nästan klassa spam mer intressant att få i vissa fall.

Att maila och tycka man ska lägga ner sidan så var det snällt att bara använda ordet idiot.

magic 2006-05-04 17:07

Som sagt så
Citat:

Originally posted by j0han@May 4 2006, 16:24
Det är inte han som är upphovsmannen, utan dom gnäller för upphovsmannen (vilket dom troligvis inte har en aning om)

Svara bara att du inte kan diskutera upphovsrättsfrågor med denna person eftersom han inte har någon del i upphovsrätten till de trick du beskriver. :-)

Sneaky 2006-05-04 18:10

Jag gissar på att det är någon trollkarl som försöker få dig att stänga siten för att folk inte ska få veta hur hans trick går till.

Personerna som avslöjar trollkonster på TV hatas ju av alla som använder sig av dem.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson