WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   DaDatordelar = ett Inventarium - Direktavdrag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13821)

it2ceda 2006-04-29 13:53

Hur gör man med datordelar som man kan dra av direkt då det överstiger 5000 kr? Enligt SKV 295 får man ju inte dra av del för del utan istället ska man klumpa ihop det till ett inventarium:

"Inventarier av mindre värde får du också dra av året de skaffas till näringsverksamheten. Mindre värde är inventarier som har ett värde av högst 5 000 kr exklusive moms. När du ska avgöra vad som är mindre värde, räknas flera inventarier som på ett naturligt sätt hör ihop som ett inventarium. Till exempel hårddisk, bildskärm, skrivare, tangentbord och mus till en dator blir alltså ett inventarium."

Ska jag då ta vissa datordelar som direktavdrag o andrar delar under avskrivningar?

Westman 2006-04-29 14:00

Nja, det finns också det där med att inventarier vars avskrivningstid uppgår till max tre år får dras av direkt. Nu var det över ett år sen jag rotade i det där men jag tror faktiskt att det var uppe i en tråd här med någonstans.

Numera överlåter jag all sån huvudvärk till revisorn. Hur skönt som helst och värt varenda krona.

bit_chris 2006-04-29 15:04

Köper du delar till en redan färdig dator som kostar under 5000 gör du en direktavskrivning och bokar det under 5640 om jag minns rätt kontoklass.

Däremot om du köper lösa delar som du plockar ihop till en dator ska det räknas som en dator. Den ska då bokas under 1250 (åter igen, osäker på kontoklasserna) och skrivas av under 3 år.

Det är endast i väldigt speciella fall du får skriva av en dator direkt. T.ex. du gör väldigt krävande 3d-animeringar och förbrukar datorn inom en viss period.

Johan G 2006-04-29 16:15

Avskrivningen är på 5 år. max 30 % ing, värde + åretsinköp - avyttringar. eller 20 % år.

it2ceda 2006-04-29 16:21

Ok!
Så det som SKV 295 skriver angående Ett Inventarium handlar om ihopsättande av en ny dator o inte om man byter ut delar o uppgraderar den?

bit_chris 2006-04-29 19:42

Citat:

Ursprungligen postat av Johan G
Avskrivningen är på 5 år. max 30 % ing, värde + åretsinköp - avyttringar. eller 20 % år.

Tack för rättelsen Johan!

Citat:

Ursprungligen postat av it2ceda
Ok
Så det som SKV 295 skriver angående Ett Inventarium handlar om ihopsättande av en ny dator o inte om man byter ut delar o uppgraderar den?

Helt rätt, när du byter ut delar köper du inte en ny dator. Det blir bara en inventarie. Däremot som SKV 295 skriver, "1. Omedelbart avdrag. Inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år", längre ner står det, "Observera att tre år inte är någon avskrivningstid, utan endast en bedömningstid.".

Ännu längre ner står det, "När du ska avgöra vad som är mindre värde, räknas flera inventarier som på ett naturligt sätt hör ihop". Så det är beroende på vad du har köpt och att du kan styrka att det räknas som en inventarie och inte som ett inventarium.

Köper du en skärm för 8000 får du inte göra avdrag direkt om du inte kan styrka att du använder skrämen så flitigt att den får en livslängd på under 3 år. Däremot tangenbordet för 1200 och headset för 400 gör du direktavdrag.

it2ceda 2006-04-29 20:08

Tack för hjälpen! Nu vet jag hur den där texten ska tydas.

Westman 2006-04-30 00:50

Vilken dator lever längre en tre år på ett IT-baserat företag? Svar: I normalfallet ingen = direktavdrag om man så vill. SKV kan begära förklaring och revisorn kan bli fundersam men det har aldrig varit något problem hittills.

Johan G 2006-04-30 09:08

Citat:

Originally posted by Westman@Apr 30 2006, 00:50
Vilken dator lever längre en tre år på ett IT-baserat företag? Svar: I normalfallet ingen = direktavdrag om man så vill. SKV kan begära förklaring och revisorn kan bli fundersam men det har aldrig varit något problem hittills.

Jag håller med att det är högst osannolikt att den håller att arbeta med i över 3 år.

Skriver man av den på 5 år så ska man ändå plocka bort den om den inte funkar tom efter ett år, eller när den nu slutar funka.

Tittar man på domen från RR så är den från 90 talet och då var det inom branschen bilder och annat i yrkesmässig produktion, som de kom fram till att den skall kunna direktavskrivas. Inte programmering, webbdesign osv, ivf inte i domslutet utan att tolka.

Vet iof inte om det kommit någon nyare vad gäller livslängd vs bransch från RR.

it2ceda 2006-04-30 11:32

Hur mycket måste man förklara sina avdrag i deklarationen? Är det typ en billaga för varje avdrag eller behövs det ingen information alls? Om man deklarerar online är det ju bara "Övriga Upplysningar" man kan använda för tillägg så då blir det ju omöjligt att ta upp allt där.

Är det bara stora avdrag som tex dyra programvaror eller datorer som man behöver ge information om eller vad är det som gäller?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson