![]() |
Just nu har jag et script i ASP där jag tidigare använde mig utav en .mdb-databas.
Nu har jag gjort en .sql databas som jag iställt ska använda. Hur ska jag anropa .sql-databasen? Så här ser sidorna ut: Rating.asp Kod:
Kod:
<%Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") Kod:
<%Response.Buffer = True |
Testa att byta
Conn.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" &Server.MapPath("db/rating.mdb") mot Conn.open = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver}; SERVER=xxxx.se;DATABASE=xxxx;uid=xxxx;pwd=xxxxxx" Kom ihåg att du måste ha drivrutiner för MySQL på den lokala datorn också om du arbetar lokalt. |
Dessutom sägs
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("db/rating.mdb") vara bättre än Conn.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" &Server.MapPath("db/rating.mdb") vad gäller Access. |
En till grej.
När du använder Response.Redirect "admin.asp?visa=inne" Glöm inte conn.close innan dess osv. |
Okej, tack så mycket! :) Men ni har inget förslag på hur jag kan anropa min sql-databas? :P Har inte kört med sql förut så vet inte riktigt hur jag ska göra. Måste nämligen byta till sql eftersom mitt webbhotell inte stöder .mdb... :P
|
asp + mysql är väl inte så bra?
|
Citat:
Conn.open = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver}; SERVER=domäntilldinSQL.se;DATABASE=Namnetpådatabas en;uid=användarnamn;pwd=lösenord" |
Citat:
|
Hoppsan vad man kan vara vimsig! ;) :P Haha
Jag missade visst att läsa det inlägget från dig.. :P Jag läste Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson