![]() |
Hej alla,
(Om detta har hamnat i fel ämne, eller om området tagits upp tidigare, flytta gärna tråden) Är ny i WM-djungeln. Har nästa bara jobbat med färdiga forum och CMS-lösningar (vbulleting / subdreamer), och kan inte mycket utöver detta i denna värld. Men någonstans måste man ju börja, och WM.se verkar vara ett bra ställe att snappa upp ett och annat :) Bakgrund: Jag har en 50-tal domäner fördelade över .se, .dk, .nl, .be, .nl, .de, .net, .com, .nu och .eu. Jag har skaffat dessa via ombuden Internet.se, B-one, Loopia och Surftown. Eftersom jag bara arbetar med 5-6 stycken av domänerna, och de andra varit lite av "framtidsprojekt" så vill jag samla alla domäner på ett och samma webhotel. Dels av smidighetsskäl, dels av ekonomiska skäl. Idéen är alltså att hitta ett webhotel där jag kan slippa en massa snikna begränsningar och fiktiva merkostnader för extra databaser och / eller domäner. Valet föll på asmallorange.com. Problem: ASO är inte så kallad registrar (nytt begrepp för mig). Om jag förstått det rätt innebär det att de inte kan ta på sig att fakturera mig för domänernas årskostnad. B-one å andra sidan (där jag har stor del av domänerna) säger att dom inte kan eller vill vara registrars för domäner som jag säger upp webhotellet för. I den bästa av världar skulle jag vilja bli fakturerad från samma företag både för webhotel och för domänavgifterna. Eftersom detta inte fungerar för ASO, skulle jag vilja hitta någon som kan vara registrar för själva domänerna och fakturera mig för dessa, medan jag har webhotellet hos ASO. 1. Är detta möjligt? 2. Vilken info behöver jag? 3. Hur för jag över själva domänerna till någon annan registrator? 4. Kan ni rekommendera någon? 5. Skiljer sig regelverket åt avseende olika TLDs, eller måste t.ex. .se alltid faktureras av NIC? Tacksam för all hjälp jag kan få! |
Du kan exempelvis skaffa reseller konto hos Enom där du kan göra en transfer på många toppdomäner, dock kommer du inte kunna göra det på alla som exempelvis .SE.
.SE kan du bara hantera igentligen hos NIC-SE, skiljer en hel del i regler hos dom olika TLD och blir mycket olika jobb att försöka transfer dom. SE kan man låta andra fakturera vad jag vet. Du kommer få stort jobb att flytta över så många domäner, om alla domäner står som dig som kontakt och inte är registrar lock så bör det gå rätt smidigt. Fast vissa domäner kräver en secret transfer kod som exempel .org vilket kan bli jobbigt få tag i vissa fall. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson