WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Privata hyresgäster (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13259)

HTS Lagercentral.se 2006-03-30 23:28

Byggde en lokal för ca. 5 år i en del av en större byggnad.

Fick inte lyfta momsen på materialet eftersom jag hyrde ut den till en privatperson hade jag använt den själv eller hyrt ut den till ett företag så kunde jag lyfta momsen. men skall jag använda den själv framöver så får jag tillbaka momsen då.

Det har gått ca, 5år lokalen är uppsagd och jag skall använda den själv nu och skall få tillbaka momsen jag la ut för 5 år sedan, enl. beskedet jag fick när lokalen var klar.

Om jag framöver hyr ut den igen till en privatperson skall jag betala in momsen igen? hur länge skall detta pågå även skattemyndigheten har problem att ge ett vettigt svar.

Om jag byter tak på hela byggnaden så får jag inte dra av momsen på den delen som privatpersonen hyr. men om jag har en övervåning hur funkar det?

Efter åtskilliga samtal med olika personer, så är det rätt så kul och höra när dom skall förklara sina regler som dom inte har ett bra svar på.

Westman 2006-03-31 08:02

Jag antar att du har kontaktat momsenheten hos Skatteverket och inte bara ringt servicetelefonen? Jag har läst lite om moms och att dra av moms retroaktivt är inte möjligt med tanke på hur moms ska redovisas men det står heller inte att det är omöjligt. Prova, du får väl bli pilotfall. :)

DFT 2006-03-31 22:36

Citat:

Originally posted by Westman@Mar 31 2006, 08:02
JJag har läst lite om moms och att dra av moms retroaktivt är inte möjligt med tanke på hur moms ska redovisas men det står heller inte att det är omöjligt. Prova, du får väl bli pilotfall.

Någon risk att behöva vals runt för att bli pilotfall finns inte, det finns klara regler för detta. Frivillig skattskyldighet heter det på "fackspråk" och är en speciell regel just för fastigheter.
Men...
vad jag förstår så har du redan missat chansen att få tillbaka momsen från bygget, det får inte gå mer än tre år innan man momsregistrerar sig för att retroaktivregeln ska kunna tillämpas.
När det sedan gäller frågan om vad som händer om den momspliktiga hyresgästen flyttar ut och en ej momspliktig flyttar in så står det också väldigt bra beskrivet i SKM broschyr. Kortfattat är det så att man räknar med att räknar över en 10-års period. Om du har 100.000 i ingående moms för byggandet och har rätt till momslyft under 3 år så är 30.000 av de totalt 100.000 OK, resten ska återföras.
När det sedan gäller en fastighet med både momspliktiga och ej momspliktiga hyresgäster så ser man till den procentuella fördelningen. Om hela ytan är 1000 kvm och en icke momsregistrerad hyr 200 kvm av dessa så få du lyfta 80% av den ingående momsen för alla gemensamma kostnader på fastigheten.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson