![]() |
Hej,
har ni några bra boktips för webdesign? Jag är inte ute efter tekniska böcker som talar om hur man tabell-lösa designer, xhtml, css osv. Jag är mer intresserad av böcker som beskriver vad man skall tänka på för att göra sajterna mer användarvälnliga, vilka typsnitt man bör använda, färger, allt som förklarar hur man får insperation och gör så enkla, användarvänliga och snygga sajter som möjligt. |
Boken don't make me think av steve kruge (inte säker på stavningen) är ett måste, mycket i den känns självklart när man läser det ändå är webben överfull av sidor som inte följer dessa saker.
|
The Zen of CSS Desgign - Dave Shea
Web Standards Solutions - Dan Cederholm Bulletproof Web Design - Dan Cederholm CSS Mastery - Andy Budd Etc.. alla bra böcker, och fler finns, men dessa kan jag rekommendera! |
designing with web standards av jeffrey zeldman är en helt ok bok att lägga vantarna på om man finner ett intresse för detta med standards ;)
|
Användbarhetsboken av Tommy Sundström. Mycket konkret och lätt att använda som ett verktyg vid analys och design av webbplatser. Släpptes i slutet av 2005.
Men Steve Krug - Don´t make me think är en annan mycket bra bok. |
Lite mer detaljerad kommentar:
Bulletproof Web Design - Dan Cederholm Utmärkt som första steg från slarvig tabellkod till standard, perfekt om man känner att man använder lite css men inte rakt igenom och vill komma igång köra helt på css och standard. Inte så mastig untan går igenom flyktigt men med bra exempel. Är inte gedigen nog att fungera som referensbok men trevlig att läsa igenom och med tänkvärda tips. Rekommenderas varmt. (Finns ett kapitel i pdf att ladda ner någonstans.) CSS Mastery - Andy Budd Har just lagt vantarna på denna. Verkar vara mer gedigen och uttömande. Lite grå jämfört med boken ovan, men ger ett mer helgutet intryck. Antagligen bättre om man känner sig hemma på floats och har rätt bra koll på css men känner att man vill få ut mer. och förstås: (om än i en lite annan kategori) Dynamic HTML, The Definitive Guide - Danny Goodman En bok som jag aldrig skulle klara mig utan. Ett referensverk som innehåller alla css-"kommandon", alla javascript-kommandon (core, DOM & events), alla (x)html-taggar, noggrant noterat i vilka webläsare de stöds, hur standard de är och vad de är bra för! Såvitt jag vet finns det ingen annan bok som är så komplett (1400s) och har allt som man behöver för webdesign på klientsidan. (Även om alla andra böcker med tiden hamnar i bokhyllan så har den här stannat på skrivbordet under flera år) Hoppas det snart dyker upp en ny upplaga med senaste FF och IE7... |
Tack för alla svaren.
"don't make me think" är beställd, och "Användbarhetsboken" skall nog oxå införskaffas. Det där med standarder och sånt har jag bra koll på. |
2 ovärdeliga böcker i användbarhet på webben är:
Defensive Design for the web, isbn 0-7357-1410-X, New Riders The Elements of User Experience, isbn 0-7357-1202-x, New Riders Handbook of usability testing, isbn 0-471-59403-2 Informationarchitecture - blueprints for the web, isbn 0-7357-1250-6, New riders de 2 ovan kan jag oxå rekommendera, men de kanske inte är vad du söker direkt. |
defensive design har jag precis börjat läsa, lite tråkigt skriven men har helt klart vettiga synpunkter.
|
Användbar Webbdesign av Jakob Nilsen är ett måste, den ger dig lite annat än bara snygga sidor att tänka på
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson