WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Rent A Coder (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13109)

Mattias 2006-03-23 16:36

Gällande RentACoder.
Vad har ni för uppfattning om dessa?
Någon med erfarenhet av köp där? Vad är då betyget och standard-pris?

saflund 2006-03-23 21:17

Jag har köpt lite jobb där och det har fungerat enormt smidigt.

Standardpris är svårt att tala om då det beror helt på vad du vill ha. Jag betalade runt 700 för ett jobb som i Sverige säkerligen skulle ha kostat en extra nolla på slutet.

Tänk på att skriva riktigt bra projektbeskrivningar och utförliga specar. Det är alltid bekvämt att chatta på msn och mail med utvecklarna men saker som bestäms där gäller inte om RAC skulle behövas för en tvistlösning.

Innan du väljer en utvecklare så bör du skicka meddelande fram och tillbaka ett par gånger till ett par budgivare för att kontrollera engelskakunskaper osv.

/C

Johan 2006-03-23 21:30

Jag har haft både positiva och negativa erfarenheter. Det kan vara komplicerat att få hjälp med ett stort projekt utan att du själv håller väldigt god kontroll över utvecklingen, med tydliga regler för utvecklaren. Börjar det bli några som helst problem så försök avsluta så snabbt som möjligt. Jag har flera gånger dragits med programmerare som dragit ut på tiden mer och mer, men istället för att då snabbt avsluta och hitta en ny programmerare, så har jag ibland "gett dom en chans" och det har i princip aldrig lönat sig.

Relativt små och snabba projekt har jag enbart goda erfarenheter av. Det finns en e-bok på amazon med lite tips inför att lägga ut projekt på just RentACoder. Den har några intressanta synvinklar.

Priserna kan vara väldigt varierande, men som i allt annat så får du även här lite vad du betalar för. För ett mindre projekt kan du ta en billig programmerare utan så mkt tidigare erfarenhet. Ett jobb fick jag för endast $5 då en person ville få in lite recensioner till sin profil på sidan. Ofta lönar det sig dock att ta någon med goda betyg sen tidigare till ett lite högre pris (som ändå ofta är låga). Man får göra en bedömning från fall till fall hur snabbt man måste ha projektet osv. En intressant funktion som du kan pröva numera är att anlita två eller fler programmerare att göra samma jobb samtidigt. Dock måste du betala alla som uppfyller specen till slut, men ibland är det mycket billigare att plocka två "nybörjare" jämfört med en expert och åtminstone en av nybörjarna borde ju kunna slutföra projektet :)

Kristoffer G 2007-10-06 23:59

Tänkte ge denna tråden lite hjärt lung räddning med en fråga.

Om man inte hittar den person man söker till sitt projekt, då finns det väl inget som säger att man måste anlita en programmerare, eller betala någon form av avgift till rent a coder?

Svaret på denna fråga borde ju vara nej, men det hade varit skönt att få höra detta från någon med erfarenhet av just rent a coder.

Andreas Bard 2007-10-07 10:46

Jag har bara bra erfarenheter av Rentacoder.com. Dels av företagets service men också deras system som har extremt mycket proffsiga frilansare anslutna.

Jag har gjort ett 50-tal jobb via rentacoder.com och bara en gång fick jag inte det som jag beställt men i alla fall mina pengar tillbaka.

Visst det är ett risktagande och det är din värdefulla tid du spelar med men jag tycker inte man bör vara orolig. Titta noga på frilansarens betyg. Tidigare jobb osv.

Citat:

Originally posted by Brazzan@Oct 6 2007, 23:59

Om man inte hittar den person man söker till sitt projekt, då finns det väl inget som säger att man måste anlita en programmerare, eller betala någon form av avgift till rent a coder?

Svaret är nej. Du betalar aldrig in några pengar förrän du valt en programmerare eller motsvarande. OCh sköter de sedan inte heller sitt jobb enligt avtalet som skapas så får du dina pengar tillbaka minus någon liten transaktionsavgift.

//Andreas

THL 2007-10-09 08:50

Har använt liknande tjänst flera gånger och det funkar klockrent!

Välj inte den som bjuder lägst utan någon i mitten.
Har nu använt samma kille till flera projekt. Han kostar lite mer men jag vet vad jag får + att jag fortfarande tjänar bra med pengar.
Han började dock bli lite girig så jag postade projektet för alla att buda på, då kom han ned till rimliga priser igen.

/Thomas THL

THL 2007-10-09 08:51

Tjänsten jag använder är www.scriptlance.com

/Thomas THL

Kristoffer G 2007-10-09 08:55

Ok, men det verkar ju som de flesta har bra erfarenhet av Rent A Coder

Mattias 2007-10-09 09:31

Finns verkligen mycket, överdrivet mycket dynga på RAC.
Men som tur är finns det även ett gäng som är duktiga också..

Så skulle personligen säga att 2/10 kodare är godkända.
Varav ena ger en superb känsla.
Med andra ord, granska noga och invänta alla bids.

Betalning via escrow fungerade fint.

Andreas Bard 2007-10-09 11:17

Citat:

Originally posted by Mattias@Oct 9 2007, 09:31
Finns verkligen mycket, överdrivet mycket dynga på RAC.
Men som tur är finns det även ett gäng som är duktiga också..
Så skulle personligen säga att 2/10 kodare är godkända.
Varav ena ger en superb känsla.
Med andra ord, granska noga och invänta alla bids.
Betalning via escrow fungerade fint.

Ja du har rätt i att det finns mycket dynga. Det nämde jag inte. Däremot är man ju väldigt skyddad via systemet då man oftast i alla fall kan lita på ett företag med bra ranking och bra reviews. Man spelar ju dock med sin värdefulla tid. Och det kan ju vara förödande.

//Andreas

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson