![]() |
Jag hittade hit av en slump och har stannat ett tag för jag tycker det är intressant läsning. En sak slår mig när jag studsar runt bland medlemmarna och deras siter, och det är att många verkar ha ett nätverk av siter och domäner. Till det köps och säljs en del siter, och som jag förstår det verkar den stora inkomstdelen vara den reklam som man kan publicera. Då undrar jag lite nyfiket hur mycket tid ni som handlar med "nätverk" av siter egentligen lägger ner på nya domäner ni köper upp eller reggar? Har ni nån grundsite ni bara gör om lite snabbt, eller använder ni oftast något CMS som ni modellerar till i en handvändning? Jag har lite svårt att se att det går in mycket blod och svett i nya siter om man har gjort det ett par gånger. Jag har bara gjort en sida i mitt liv (nybörjare på html/php) och jag tyckte bara det var jobbigt! Hur hittar man då energi att ständigt utveckla nya siter. Min misstanke är ju då den att många kanske har någon genväg att slänga upp en site i lite hast, SEO-optimerar den genom nätverket av andra siter, slänger upp reklam, hoppas det drar folk, sen tar ställning till om den går att sälja eller om reklamintäkterna tar fart.
Har jag delvis rätt eller är jag ute och cycklar i mörka skogen utan både pannlampa och hjälm? |
Är nog väldigt olika beroende på person och prioritet av sidan.
Om det är en unik sida och tjänst som skall göras brukar man lägga ner en hel del tid på utveckling och marknadsföring. Är det en mindre viktig sida som man utgår ifrån ett cms och bara designar upp en snabb mall på. Så går väl mesta tiden på att lägga dit innehållet (texterna). Jag själv kan tyvärr inte ge en tidsplan för något av detta men kan ge en ordning på: Komma på vad det ska handla om, regga/köp domän, designa, fixa fram innehållet och funktioner. Efter det är det bara fighten om att försöka ranka sig bättre som gäller :-) Edit: Energin finner jag i motiveringen och nöjet. Motivet är pengarna och att kunna se att man kan lyckas på egen hand. |
Handlar det aldrig om att sprida unik information som är världen till gagn? :)
|
Citat:
Citat:
|
Jag är akademiker, men företagande handlar om pengar.
Ideellt arbete kan man syssla med i Amnesty och Röda korset :) Angående tid finns det väl olika sorters siter. Dels ens "hjärtebarn" som man verkligen brinner för och lägger tid på och dels siter som är mer automatiserade och främst lever på seo-trafik där det handlar om att maximera konverteringen av besökare till pengar. |
som sagt har man väl gjort en webbsida går det fortare att göra nästa men ofta vill man ha lite olika design och framförallt en design som passar innehållet.
|
Bra svar rakt över vill jag säga. Då var mina intryck inte helt i fel riktning.
Är lite nyfiken på hur ofta man lyckas träffa rätt när man skapar en ny site utifrån en idé. Ska förklara vad jag menar. Många här verkar ha startat upp flertalet siter. Kan tänka mig att de flesta aldrig tar nån riktig fart utan blir kanske nått medelmåttigt projekt som drar blygsam trafik. Men är man flitig kan jag tycka att man då och då säkert träffar en idé som får stort genomslag och man sitter där och myser i takt med att besökare och annonsörer flockas. Hur ofta lyckas man få en riktig guldklimp av sina projekt? Hur många guldklimpar har ni lyckats sparka igång, och hur många blev bara kattskit? Om ni skulle uppskatta ett procenttal utifrån antalet projekt ni publicerat på nätet, hur många översteg då era förväntningar? Eftersom jag inte (ännu) har startat upp nån "riktig" tjänst på nätet kan jag själv inte svara. Ska försöka ta mig tid att förverkliga några idéer jag har, och får då återkomma. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson