![]() |
Hej,
Satt och undrade hur det här med patent på mjukvara fungerar. När man skriver ett program, då är det ju _jag_ som skrivit det som har rättigheterna till programmet. Om jag däremot har patent på mjukvaran, då får ingen annan göra ett program i den genre som mitt program är i? Ingen stoppar en exempelvis från att bygga en sökmotor om man så vill det exempelvis. Men när man väl byggt den och vi säger att någon får tag på ens kod. Kan de använda koden (alltså exakt den kod jag skrivit) eller hur funkar det? Det blir ju stöld... eller? |
Du har inte patent på din kod och kan heller inte ansöka om patent för den.
Däremot så har du automatiskt upphovsrätt på koden. Dvs ingen annan får använda exakt den koden (om någon lyckas att stjäla den). Denna upphovsrätt gäller t.o.m. 70 år efter din död. |
Citat:
Men det är ju en annan sak, på samma sätt som det finns lite olika uppfattningar mjukvarupatent. |
Dock en intressant sak man bör ha i tanken är att du igentligen inte bör kunna ta mjukvaru patent. Som exempel om du koder det i C/C++ eller liknande så är det ju någon som byggt upp C/C++ och äger. Isåfall borde ju dom som skriver det ha alla rättigheter för allt som kodats i C/C++
Samtidigt kodar man aldrig någon själv knappt om man tänker på hur många libs du använder för funktionerna utan snor mer rader kod från andra än du själv skriver. Så igentligen måste du skriva det i binärt rakt av med 1 och 0 or i sig för att du kan säga att du äger det du kodat eller säga att du själv kodat det helt. |
Citat:
Kan man få mjukvarupatent i sverige? Är det inte det som blev fete-nerröstat i EU-parlamentet för en tid sedan? (är jag helt fel ute?) |
Inte helt fel förslaget blev nedröstat, vilket innebär att tidigare regler gäller för respektive land.
Edit: Förslaget gällade att det skulle vara möjligt att ta mjukvarupatent i alla EU-länder. Det gick inte igenom så inget har förändrats. I ex Sverige, där det tidigare och följaktligen även i fortsättningen går att få patent på mjukvaror. |
okay, tack för info!
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Du menar att bara för att någon konstruerat språket Esperanto så har han rätt till allt som skrivs på det språket? Patent gäller generella och unika idéer; inte på den tekniska implentationen av lösningen. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson