WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Använda 'spacer' som kod eller bild? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1296)

AlternativePhotography 2004-01-23 15:40

Ursäkta om frågan är på lite låg teknisk nivå...
Till mina tabeller använder jag ibland en genomskinlig bild 'spacer.gif' för att göra kolumner som är 1 pix breda. Ibland använder jag <spacer type="block" width="1">.
Som jag förstår det så om man använder en bild så blir det väldigt många 'hits' på servern, men jag läste nyligen att spacer type="block" bara är 'en netscape grej'.
Några synpunkter? Vad är bäst? Finns andra alternativ?
Hälsningar,
Malin

:)

Anders 2004-01-23 16:27

jo, du kan sätta cellen till 1px bredd. Detta gör du såhär:
<td style="width: 1px"></td>

Du lämnar alltså cellen tom, och sätter bara bredden till 1 pixel. Vet dock inte hur detta kommer funka i IE som har för vana att inte rita ut celler som är tomma. Men du kan försöka lägga till detta:
<table style="empty-cells: show">
och hoppas på det bästa, men som sagt tror jag inte det funkar i IE. För att det ska fungera i IE måste du skriva ut nåt i cellen, men då är det inte säkert att du kan få den så liten som 1px...
I alla fall inte på nåt snyggt sätt. :)

AlternativePhotography 2004-01-23 20:25

Tack för ditt svar. Du har tyvärr rätt i att det inte funkar i i.e.. Men styletipsen var roliga att veta i alla fall.
MvH.
Malin

pontus 2004-01-24 02:21

Varför inte bara lägga in en ' i "rätt" färg!? Borde väll funka!? Kanske inte den snyggaste lösningen... :P

Christian 2004-01-24 02:58

Jag brukade också använda genomskinliga bilder för få-pixel kolumner. Men nu när jag kan CSS bättre så har jag frångått det helt och använder mig av stylesheet istället. Både enklare och flexiblare tycker jag.

Anders 2004-01-24 05:12

Citat:

Originally posted by Christian@Jan 23 2004, 23:58
Jag brukade också använda genomskinliga bilder för få-pixel kolumner. Men nu när jag kan CSS bättre så har jag frångått det helt och använder mig av stylesheet istället. Både enklare och flexiblare tycker jag.
Har du nån bra lösning du vill dela med dig av? :)

Jocke 2004-01-24 18:19

Vad tror ni om denhär? <font style="font-size: 1px; color: #ffffff;">.</font>

Anders 2004-01-24 18:25

jo, men problemet med att använda text för att fylla ut en cell är bl.a.:
1. Om användarens klient inte klarar CSS -> Inte vackert.
2. Användaren kan ha valt att använda en standard CSS på alla sidor -> Inte vackert.

Hennke 2004-01-26 19:14

I dagens läge får vi förutsätta att användarens klient kan läsa grundläggande CSS men ifall man inte vill det så:

<td width="1"></td> renodlad HTML/XHTML, ganska simpelt, detta stöder väl alla webbläsare?

AlternativePhotography 2004-01-27 13:54

Hej igen,
Nja... det var nog det som var problemet från början, att
<td width="1"></td> inte accepteras av IE. Den verkar inte gilla tomma celler.

Jättemånga bra förslag! Ska prova med punkt.
Tack, tack.
Malin

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson