![]() |
Ursäkta om frågan är på lite låg teknisk nivå...
Till mina tabeller använder jag ibland en genomskinlig bild 'spacer.gif' för att göra kolumner som är 1 pix breda. Ibland använder jag <spacer type="block" width="1">. Som jag förstår det så om man använder en bild så blir det väldigt många 'hits' på servern, men jag läste nyligen att spacer type="block" bara är 'en netscape grej'. Några synpunkter? Vad är bäst? Finns andra alternativ? Hälsningar, Malin :) |
jo, du kan sätta cellen till 1px bredd. Detta gör du såhär:
<td style="width: 1px"></td> Du lämnar alltså cellen tom, och sätter bara bredden till 1 pixel. Vet dock inte hur detta kommer funka i IE som har för vana att inte rita ut celler som är tomma. Men du kan försöka lägga till detta: <table style="empty-cells: show"> och hoppas på det bästa, men som sagt tror jag inte det funkar i IE. För att det ska fungera i IE måste du skriva ut nåt i cellen, men då är det inte säkert att du kan få den så liten som 1px... I alla fall inte på nåt snyggt sätt. :) |
Tack för ditt svar. Du har tyvärr rätt i att det inte funkar i i.e.. Men styletipsen var roliga att veta i alla fall.
MvH. Malin |
Varför inte bara lägga in en ' i "rätt" färg!? Borde väll funka!? Kanske inte den snyggaste lösningen... :P
|
Jag brukade också använda genomskinliga bilder för få-pixel kolumner. Men nu när jag kan CSS bättre så har jag frångått det helt och använder mig av stylesheet istället. Både enklare och flexiblare tycker jag.
|
Citat:
|
Vad tror ni om denhär? <font style="font-size: 1px; color: #ffffff;">.</font>
|
jo, men problemet med att använda text för att fylla ut en cell är bl.a.:
1. Om användarens klient inte klarar CSS -> Inte vackert. 2. Användaren kan ha valt att använda en standard CSS på alla sidor -> Inte vackert. |
I dagens läge får vi förutsätta att användarens klient kan läsa grundläggande CSS men ifall man inte vill det så:
<td width="1"></td> renodlad HTML/XHTML, ganska simpelt, detta stöder väl alla webbläsare? |
Hej igen,
Nja... det var nog det som var problemet från början, att <td width="1"></td> inte accepteras av IE. Den verkar inte gilla tomma celler. Jättemånga bra förslag! Ska prova med punkt. Tack, tack. Malin |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson