WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Prata skit om konkurrent (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12925)

stefanhansson 2006-03-14 08:40

Hej


Att prata skit om konkurrent, vad och hur är inställningen till det från er som är medlemmar och besökare på denna sida?

Tbj 2006-03-14 08:56

Prata skit om en konkurent är enlig min syn en DÖDSSYND du uppfattas inte som seriös av din kund. Jag drar mig för att handla av en som snackar skit man kan möjligtvis antyda vad man tycker men vinner alltid på att låta bli att göra det (kan vara svårt att låta bli) Dessutom har skitsnack en märklig förmåga slåtillbaka AVSTÅ!!!

Bifrost 2006-03-14 09:01

Instämmer med föregående talare... Absolut!

:)

hubbert 2006-03-14 09:39

Instämmer även jag med de föregående.
Tvärtom vill jag nästan säga...
Om du har konkurrenter vid en affär, försök ta rätt på varför kunden överväger att göra affärer med någon av dem.
Dvs vilka egenskaper/produkter/lösningar/tjänster de har som gör att kunden tycker de är intressanta.
Det ger dig mycket information om vad kunden uppfattar som viktigt vid en affär.

magic 2006-03-14 10:13

att prata skit om en konkurrent är ingen bra idé, jämför i ställer din produkt och konkurrentens produkt med varanda och förklara varför du anser att din produkt är bättre fråga kunden om det är någon du inte har som kunden önskar och se om du kan lösa kundens behov.

Vatos Locos 2006-03-14 10:16

Kan som sagt bara med tidigare inlägg.
Det tragiska är det oftast är småföretagare som gnäller emot sina större konkurrenter, vilket i mitt tycke är att skjuta sig själv i foten eftersom jag som konsument tycker att detta är löjeväckande.
Men oftast så har det väl med jantelagen att göra.

Dock så tycker jag att man skall kunna ventilera sina åsikter på exempelvis olika forum, dock så bör man inte rikta in sig på ett specifikt företag utan vara generell i sin eventuella kritik alternativ beröm om de har lyckats med något bra.

Westman 2006-03-14 10:42

Prata skit är en sak men när blir ärlighet skitsnack? Alla har sina brister och om en kund frågar om en konkurrent/branschkollega så svarar jag ärligt. Har de någon brist så naturligtvis nämner jag den precis som jag med samma självklarhet nämner deras fördelar. Det är min skyldighet anser jag. Kunden måste få avgöra själv utifrån fakta vem eller vilka de vill ha att göra med. Står jag och svamlar/pratar skit eller nekar att svara så har jag troligtvis förlorat kunden i det långa loppet.

Ärlighet varar längst sägs det ju. Tyvärr anser inte alla det - speciellt inte de stora kolosserna.

Andrres 2006-03-14 10:48

Citat:

Att prata skit om konkurrent, vad och hur är inställningen till det från er som är medlemmar och besökare på denna sida?
Det är inte affärsmässigt, det är negativt för både "skitprataren" och övriga.

Och, vill man inte ge sina konkurrenter gratis reklam ska man inte prata om dom alls.

Daniel29 2006-03-14 10:50

Som Tbj säger ...Det slår ALLTID tillbaka mot en om man pratar skit. Låt bli även om du måste bita dig i tungan!!!

hubbert 2006-03-14 10:56

Westman:
Citat:

Står jag och svamlar/pratar skit eller nekar att svara så har jag troligtvis förlorat kunden i det långa loppet.
Nja det finns ingen kund som begär att du skall ha kunskap om alla konkurrenter. Avseende konkurrenter finns det två vägar att gå antingen lär man sig allt om dem eller inget. Båda sätten fungerar mot kunder.
Det som inte fungerar är att bara vet lite, då kan du nämligen hamna i en liten besvärlig sits om du börjar prata om dem.
Men mitt råd är, skit i konkurrenterna. Fråga som jag skrev i mitt tidigare inlägg vad kunden tycker verkar bra med dem och lägg upp din argumentation efter det.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson