WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Lära sig förhandla!? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12702)

Micke04 2006-03-01 10:58

Jag tycker att det är svårt med all typ av förhandling: annonser, samarbeten och annat man måste förhandla om i affärsvärlden. Jag tror inte att jag är ensam.

Har ni några tips på böcker/kurser eller bra sajter på detta område?

Jag är övertygad att om jag blir duktigare så kan jag få minst 100% bättre deals.

eg0master 2006-03-01 11:22

Jag läste en sådan bok för ett tag sedan och jag kände att det inte gav så mycket mer än en upprapning av självklarheter. Så jag tycker inte du skall sätta för stort hopp till en sådan bok. Men vill du ändå läsa en bok så skulle jag tro att vilken bok som helst inom ämnet funkar bra.

I grund och botten handlar det om argumentationsteknik och jag tycker själv att det enda sättet att bli bra på det är att få massor av praktisk erfarenhet.

Så de gamla slagorden "I en lyckad förhandling känner båda sig som vinnare" är viktiga att komma ihåg.

Annars är snabbkursen att vara bakfull (eller full) då du förhandlar. Då skiter du ju i allt och kommer bli stenhård för du skiter i om det går åt helvete... :P

hubbert 2006-03-01 12:09

Det ligger en hel del i det eg0master skriver, men sättet kanske inte det bästa. Avslappnad och lugn vid en förhandling är en klar fördel.
Sedan måste du vara säker på själv och det du kan erbjuda. Före förhandlingen skall du ha satt upp ett mål på vad du vill uppnå.
Lyssna och fråga. Ta rätt på kundens behov (skall förstås vara gjort före du sätter dig i förhandling).
Gör en ordentlig bakgrundskontroll på vad kunden arbetar med, hur de gör det etc.
Folk tycker om att berätta om sig själva/sitt företag använd dig av det.
Se till att du har kontroll över samtalet och styr det i den riktining som leder mot de mål du har satt upp.
Och visst det kan vara hur trevligt som helst att prata om ex OS men se till att samtalet kommer tillbaka till ämnet.

Finns det konkurrenter, befintliga leverantörer?
Prata aldrig illa om dem. Fråga istället vad det är som gör att de uppskattar dem.

Egentligen är förhandling bara en fråga om försäljning. Där det som eg0master säger att det skall finnas två vinnare, du och kunden.

Våga fråga om ordern antingen direkt eller genom något som "Ja men då sätter jag igång på tisdag då".
Motparten tror inte du är där för att du inte har något annat för dig.

Edit: Se till att du förhandlar med rätt part, så det inte blir så efter ett antal kontakter att du får rätt på att han/hon måste förankra beslutet hos någon person du aldrig har träffat.

nudie 2006-03-01 13:42

Citat:

Originally posted by hubbert@Mar 1 2006, 13:09
Det ligger en hel del i det eg0master skriver, men sättet kanske inte det bästa. Avslappnad och lugn vid en förhandling är en klar fördel.
Sedan måste du vara säker på själv och det du kan erbjuda. Före förhandlingen skall du ha satt upp ett mål på vad du vill uppnå.
Lyssna och fråga. Ta rätt på kundens behov (skall förstås vara gjort före du sätter dig i förhandling).
Gör en ordentlig bakgrundskontroll på vad kunden arbetar med, hur de gör det etc.
Folk tycker om att berätta om sig själva/sitt företag använd dig av det.
Se till att du har kontroll över samtalet och styr det i den riktining som leder mot de mål du har satt upp.
Och visst det kan vara hur trevligt som helst att prata om ex OS men se till att samtalet kommer tillbaka till ämnet.

Finns det konkurrenter, befintliga leverantörer?
Prata aldrig illa om dem. Fråga istället vad det är som gör att de uppskattar dem.

Egentligen är förhandling bara en fråga om försäljning. Där det som eg0master säger att det skall finnas två vinnare, du och kunden.

Våga fråga om ordern antingen direkt eller genom något som "Ja men då sätter jag igång på tisdag då".
Motparten tror inte du är där för att du inte har något annat för dig.

Edit: Se till att du förhandlar med rätt part, så det inte blir så efter ett antal kontakter att du får rätt på att han/hon måste förankra beslutet hos någon person du aldrig har träffat.

lite offtopic, men det där gäller även när man vill få en tjej att falla för en! :lol:

hubbert 2006-03-01 14:04

Citat:

lite offtopic, men det där gäller även när man vill få en tjej att falla för en!
Jajamen. Du skall bara se säljare ragga på krogen... :D

Micke04 2006-03-02 12:37

Tack för tipsen hubbert, men jag skulle gärna se att någon rekommenderade en bok.. kanske har det inte skrivits så många på ämnet? Får väl leta lite på amazon...

pitbull 2006-03-02 14:26

Citat:

Originally posted by Micke04@Mar 1 2006, 11:58
Jag tycker att det är svårt med all typ av förhandling: annonser, samarbeten och annat man måste förhandla om i affärsvärlden. Jag tror inte att jag är ensam.

Har ni några tips på böcker/kurser eller bra sajter på detta område?

Jag är övertygad att om jag blir duktigare så kan jag få minst 100% bättre deals.

Att sälja och ta betalt för kunskap. Av Britt-Marie Ahrnell och Rolf Edman.
Rekommenderas starkt.

robu 2006-03-03 14:10

Det finns mycket skitböcker i den genren, men jag har faktiskt en favorit:

"Secrets Of Power Negotiating", Roger Dawson
http://www.bokus.com/b/1564143996.html

Ok, fånigt namn, men jag har köpt tre exemplar av den här boken och lånar ofta ut den till vänner. Den finns på svenska också, men jag hittade inte den vid en snabb sökning.

Jonas 2006-03-03 14:26

Citat:

Originally posted by robu@Mar 3 2006, 15:10
Det finns mycket skitböcker i den genren, men jag har faktiskt en favorit:

"Secrets Of Power Negotiating", Roger Dawson
http://www.bokus.com/b/1564143996.html

Ok, fånigt namn, men jag har köpt tre exemplar av den här boken och lånar ofta ut den till vänner. Den finns på svenska också, men jag hittade inte den vid en snabb sökning.

Den svenska finns här:

http://www.bokpris.com/917738427X

Den engelska finns här:

http://www.bokpris.com/1564144984

173-218:- låter som ett billigt pris om boken är så bra som du säger.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson