WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bahnhof - Co-Location (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12428)

herkules 2006-02-16 01:59

Beställde idag en Dellserver som är tänkt att placeras hos Bahnhof.
De säger och det står även på deras hemsida att man får en 100Mbit (full duplex) lina till servern som inte är delad.
Stämmer det verkligen, kommer jag i princip kunna ladda hem från servern i 10+ MB/s när som helst på dygnet?
Det är väl inte så att de bara försöker sälja på mig ett 12-24 månaders avtal? Jag/Vi vill inte lägga ut 30+ tusen för ett år för en delad 100Mbit lina.
Trafiköverföring kommer inte vara mer än några GB per månad, men de GB måste levereras snabbt, ingen Loopia hastighet (3KB/s), besökaren ska kunna få sidan levererad så snabbt som hans/hennes internet-anslutning tillåter. (Besökare inom sverige)

Vad tycker ni annars om Banhof, är de bra, vad har ni för erfarenheter av de?
Om det nu är 100Mbit lina man får, hur kommer det sig då att jag måste betala 15 000:-/månad bara för linan hos t.ex. DCS.net??

P.S 30+ tusen är exkl.moms och jag har även räknat in backup tjänsten från de.

PRQ 2006-02-16 02:43

Du måste skilja på maxhastighet på linan och hur mycket överföring/genomsnittsbandbredd/bandbredd på 95e du får. 100Mbps är väl i princip standard för co-location när man köper lite större mängder överföring/bandbredd.
Vad du kan få för hastigheter i praktiken sedan kan jag inte svara på utan det beror på nätets design och belastning, men vårt snöre till Bahnhof har det i alla fall alltid varit bra hastighet på.

patrikweb 2006-02-16 05:32

Du lär nog kunna dra 100Mbit utan problem då dom inte är överbelastade vanligtvis, fast du kan inte förvänta dig en dedicated 100Mbit just för dig isåfall får du betala 15.000-30.000 som vanligtvis dedicated 100Mbit brukar ligga på.

Vad jag vet så ingår det bara 512Kbit (160GB) som standard så du kan bara dra 100Mbit i ca 4.4 timmar för komma upp i 160GB

patrikweb 2006-02-16 12:29

Citat:

Originally posted by Westman@Feb 16 2006, 10:59
Eller så köper man mer bandbredd. Jag har testat vår server där och det är inga problem med att komma upp i 100 Mbit. Det svåra är att hitta någon att testa emot.

Precis, fast svårt att kräva att det alltid finns 100Mbit ledigt när man köper en tjänst det där ingår 0.5Mbit. 100 användare som skulle haft 0.5Mbit och maxat 100Mbit skulle krävs 10GBit.

Även om det är mycket liten % att så många maxar 100Mbit så lär det finnas tillfällen där det blir överbokad kapacitet för dom som inte betalar för dedicated kapacitet.

herkules 2006-02-16 23:26

Har nu verkligen frågat Banhof klart och tydligt så att det inte kan missförstås, de lovar att jag/vi får en ren 100mbit lina ut mot internet. Får väl bara hoppas de håller det de lovar, annars ska jag bryta avtalet, om det inte går får jag väl sura tills de släpper oss =/

kullervo 2006-02-16 23:55

"Ren 100mbit lina ut mot internet" <-- Hoppas det inte var så Bahnhof uttryckte sig för det tycker åtminstonde jag är ett intetsägande svar.

Varför skulle Bahnhof ljuga? Om du är så misstänksam mot dem som företag så bör du nog undvika dem. Hsh så ställer du ju inte dit en server utan att skriva ett avtal.

herkules 2006-02-17 04:41

Citat:

Originally posted by kullervo@Feb 17 2006, 00:55
Ren 100mbit lina ut mot internet -- Hoppas det inte var så Bahnhof uttryckte sig för det tycker åtminstonde jag är ett intetsägande svar.
Varför skulle Bahnhof ljuga? Om du är så misstänksam mot dem som företag så bör du nog undvika dem. Hsh så ställer du ju inte dit en server utan att skriva ett avtal.

Till Bahnhof ställde jag frågan "Ren 100mbit lina ut mot internet", svaret jag fick var "du har GARANTERAT 100mbps till din maskin". Jag tolkar det som att jag får en ren 100mbit lina ut mot internet. Jag tror försäljaren på Bahnhof blir snart smått irriterad, jag har nog ställt samma fråga 3-4 gånger och alltid fått samma svar.
Jag är inte direkt misstänksam mot Bahnhof, de verkar ju serriösa, jag vill bara inte skriva på något avtal där jag sen sitter med en med en långsam anslutning.

patrikweb 2006-02-17 07:56

Självklart får du en 100Mbit mot internet, men om över 20-30 st får för sig att maxa 100Mbit var ut mot internet samtidigt så tror jag inte det finns kapacitet för det hos dom.

herkules 2006-02-17 14:57

Jag har ju sparat mailkonversationen i fall vi nu skulle bli missnöjda.

kullervo 2006-02-17 18:38

Herkules:
Du missade båda mina poänger. Jag har aldrig hört uttrycket "ren 100Mbit-lina" tidigare och det är knappast fackspråk så även om du skulle köpa en tjänst med en "ren 100Mbit-lina" så är det, åtminstonde i mitt tycke, osäkert vad du får. Använd istället uttryck som t.ex. "dedikerad 100Mbit/s".

Avalet du skriver på bör ju vara ömsesidigt. Om du känner att du vill förtydliga dina rättigheter eller lägga till fler i avtalet så fixar Bahnhof ett nytt avtal innan du skriver på.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson