WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Blind student stämmer sajt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12384)

digiArt 2006-02-14 08:32

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?...QHH5H7D1.DTL&hw

Kanske en väckarklocka för alla oss som bygger webbsajter, det är inte bara IE och FF mfl som ska stödjas. Även de som har nedsatta funktioner av något slag som ska kunna nyttja sajten.

Därutöver kanske det inte heller alla gånger är 100% att det bara är Svensktalande som kan tänkas ha behov av den sajt vi äger/driver.

Så vad sägs om att börja bygga efter WAI, flerspråkighet och allt annat som egentligen berör oss som driver sajter. Ju fler som kommer åt sajten, desto större kan intäkterna av densamma bli.

1337pm 2006-02-14 09:19

Om man utgår från att tillgång till en sajt är en rättighet kan stämmningen vara motiverad, annars inte som jag ser (tur att jag inte är domare i USA).

WAI är trevligt men jag har talat med fler personer med synnedsättningar, och kontentan av dom samtalen är att skapandet och anpassningarna av en sajt bör ske i samråd med de som behöver stöden.

Så om ni verkligen vill hjälpa genom att använda WAI och liknande, kontakta en lokal förening för synskadade och stäm(!) träff.

webbteknik 2006-02-14 11:15

Härligt! Hoppas att detta sker snart i Sverige med.

Spindel 2006-02-14 11:46

Vad jag vet är det bara myndigheter i Sverige som behöver tänka på WAI-punkterna.

I övrigt tycker jag att det är löjligt att någon stämmer en sida bara för att ens personliga handikapp gör det svårt att läsa texten. Man har väl rätten att göra vad f-n man vill med sin egna sida?

Dock tycker jag i alla fall att man ska anpassa sin sida efter WAI-punkterna då det hjälper för synskadade men också för sökmotorer som rankar sidan bättre.

Westman 2006-02-14 14:07

Om personen i fråga får rätt borde det innebära slutet för alla onlinespel. Undrar vad Ladbrokes, Expekt, Zylom etc. tycker om det. :D

"Only in America..."

wiggin 2006-02-14 14:14

Citat:

Originally posted by digiArt@Feb 14 2006, 09:32
Så vad sägs om att börja bygga efter WAI, flerspråkighet och allt annat som egentligen berör oss som driver sajter. Ju fler som kommer åt sajten, desto större kan intäkterna av densamma bli.
Börja?? Jag måste säga att jag ofta blir förvånad över hur lång efter många på WN är när det gäller just användarvänlighet. I många diskussioner föraktas standarder medan frames och tabelldesign prisas.

digiArt 2006-02-14 14:41

Citat:

Ursprungligen postat av wiggin
Citat:

Ursprungligen postat av digiArt

Börja?? Jag måste säga att jag ofta blir förvånad över hur lång efter många på WN är när det gäller just användarvänlighet. I många diskussioner föraktas standarder medan frames och tabelldesign prisas.

Därav min kommentar om just detta

Xamda 2006-02-14 18:02

Varför ställs inga krav på att dagstidningar, veckotidningar, böcker osv har blindskrift präglat vid sidan av texten?

Det är fullkomligt orimligt att ställa dessa krav i ovan nämnda fall och enligt min mening egentligen lika orimligt att ställa dem på dem som har en sajt som inte drivs för offentliga medel. Detta måste givetvis vara helt frivilligt...

magic 2006-02-14 18:19

Larvigt, att kunna besöka en website är ingen rättighet.

Om detta lyckas skall jag be en döv person stämma alla radiokanaler för att han inte kan lyssna på deras musik.

patrikweb 2006-02-14 18:40

Är mycket löjligt detta, att dom tror att dom kan kräva en sida att anpassa sig efter dom endast. Betalar dom kostnaden så kanske man kan gå med utveckla sidan specefikt åt dom men inte bara att kräva.

Även mycket löjligt som man läst i tidningen att vegitarianer klagar på att dom får betala för sin special mat på flyg etc. Om dom vägrat äta viss mat bara för dom tycker det så ska dom fan med få betala kostnaden för just det extra jobbet även om det blir 20.000 mer för dom.

Förstår inte hur folk bara kan kräva att alla ska anpassa sig efter sig själva.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson