![]() |
Tittar på lösningar för VPS eller ded server, men jag är helt osäker på hur mycket kraft man behöver köpa. Inser att det är totalt omöjligt att svara på sådär på rak arm, men finns det någon fin beräkningsmodell man kan använda sig av?
Sajterna som ska köras består av vanlig databasdrivna sidor + forum + ett ganska stort bildarkiv. LAMP är det som gäller. |
Det finns ett antal sådan diskussioner här redan. Det beror på hur pass optimerad koden är, hur många besökare det är med mera...
|
Jo, jag är medveten om att det beror på väldigt många olika faktorer och är, som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg, totalt omöjligt att svara på.
Men om det är det enda svar du lämnar om jag ringer dig på sajthotellet och frågar, får jag nog fråga vidare... |
Hittills har vi inte hittat någon kund som varit "för stor", så skicka gärna en shared hosting förfrågan om du känner för det.
|
Omöjligt ge bra svar på, beror helt enkelt på hur bra optimerad och antal användare.
Men skulle sattsat på 256-512 minne om det börjar bli en del besökare, om pengar inte är problemet och du kan tänka dig lägga ut lite extra så är dedikerad server eller colo bästa om du vil ha kraft för framtiden. |
Om du berättar lite mer om webbplatserna du vill köra, så blir det säkert klarare. Hur många besökare rör det sig om? Hur mycket trafik? Hur körs de idag?
|
Citat:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...&hl=formel&s=wn |
Ok, det är en ideell förening som driver sajterna. Idag finns en sajt uppe, som drar mellan 10-100 GB trafik i månaden. Juni månad är en extremmånad när vi skickar iväg tiotals GB per dygn.
Denna sajt körs idag i windowsmiljö och .net. Framöver kommer det att bli 3 sajter som liknar denna, varav den ena (förhoppningsvis) kommer att vara större, och i LAMP. Det är svårt att spekulera i hur mycket trafik och antal besökare det kommer att bli. Idag ligger 1 sajt på ~10000 - 15000 sidvisningar per dygn, men det är nog lite orelevant känns det som. Till detta kommer det att bli några småsajter, föreningsinfo helt enkelt. |
Jag ligger på nånstans runt 20' sidvisningar per dygn, dynamiskt material från databas.
Servern (som inte innehåller någon serverhårdvara alls) är en 1Ghz Via C3 (långsammare än motsvarande Intel) med 1GB minne och långsamma diskar. Under peaktimmarna är det hög load men den orkar med iallafall. Köper du den långsammaste Dell-servern du hittar så kommer den orka med om det inte är väldigt dåliga databasfrågor du kör. Nu behöver man ju inte köra på lika skräpig hårdvara som jag, men man klarar sig faktiskt väldigt långt med små medel om man är medveten om och kan ta de riskerna det innebär med lite sämre/enklare hårdvara. Burken kostade ca 5000 kr och hostingen kostar 200 kr / månad + moms hos PRQ. Då måste man dock drifta burken själv förstås. Vi kör FreeBSD, Apache, MySQL och PHP. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson