WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Super kul (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11996)

hans99 2006-01-24 18:26

Jag surfar sedan några dagar med Mozilla. Tidigare körde jag Opera utan reklam.

Surfade precis in på den här sidan som Google skickat mig till:
w w w.d i e tshop.se/me toder.htm

Kunde emellertid inte komma till ww w.diet sh op.se. ww w.d ie ts ho p.se skickade mig tillbaka till metoder.htm.
Men jag har Google toolbar installerad!

Så jag surfade in på sidan med Opera och där visade det sig att man kunde gå från metoder.htm till huvudsidan.

Dietshop verkar med andra ord visa upp en falsk portal för Google där man påstår sig bara ha en sida med fakta när 99% av portalen istället är butik. Eller har jag missuppfattat något?

Är detta vanligt?

Kan man anmäla det för Google?

Lindahl 2006-01-24 18:40

Hmm, nu får du nog ta och försklara lite bättre. För mig ser allt alldeles normalt ut. Jag kan gå mellan sidorna utan problem. Ser inte heller något som tycks vara dolt eller visas speciellt för Google oavsett user agent. Google toolbar ska inte heller påverka något.

hans99 2006-01-24 19:09

Butiken skickar mig direkt till metoder.htm.

Vad surfade du in med?

Lindahl 2006-01-24 19:14

IE, men testade även att köra med Sam Spade med spoofad user_agent. Firefox funkar också som det ska.

hans99 2006-01-24 19:32

Citat:

Originally posted by Lindahl@Jan 24 2006, 20:14
IE, men testade även att köra med Sam Spade med spoofad user_agent. Firefox funkar också som det ska.

IE fungerar också för mig liksom Opera. Men jag tror utan att prova det att Opera med reklam kommer att skicka mig till metoder.htm.

Mozilla Firefox skickar till metoder.htm för mig.

hans99 2006-01-24 19:34

Coolt. De fixade det precis.

Det här med SEO är som en helt ny värld som öppnar sig.

Lindahl 2006-01-24 19:37

Låter som ett fel hos dig och din webbläsare snarare än på sidan i fråga.

hans99 2006-01-24 19:40

Citat:

Originally posted by Lindahl@Jan 24 2006, 20:37
Låter som ett fel hos dig och din webbläsare snarare än på sidan i fråga.

Nej det tror jag inte.

Nobody 2006-01-24 19:51

Citat:

Originally posted by hans99@Jan 24 2006, 19:26
w w w.d i e tshop.se/me toder.htm

Kunde emellertid inte komma till ww w.diet sh op.se. ww w.d ie ts ho p.se

Varför håller ni på och förvränger webbadresser på det här sättet hela tiden? :D Tycker det ser minst sagt lustigt ut. De som är intresserade av att besöka sidorna gör det väl i alla fall, fast med omständigt pill.

Handlar det om rädsla för att bli anklagad för typ länkspam? I så fall kan ni väl försöka undvika att skriva webbadressen helt och försök ta upp vad ni vill föra fram utan att nämna webbadress. Det nämns väl också i reglerna?

Men om ni nu nödvändigtvis måste publicera webbadress - varför kan den inte få vara korrekt? Frågan går väl ut lika mycket till den aktuella skribenten som till moderatorerna i allmänhet...

Eller har jag missat något i den lokala regelboken som jag borde pluggat in mig på? :P

Tycker bara att det här lilla fenomenet är lite kul... Nästan lite gulligt. :D

hans99 2006-01-24 19:53

Jag gjorde det bara därför att alla andra gör det och jag upplevt en rädsla för att inte passa in, så jag tänkte att jag kunde prova det några gånger.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson