![]() |
Jag har en relativt ny webbsida som delar en dedikerad server med en annan webbsida som blivit bannad från googles index. Jag delar servern med en kompis, vars sida är engelskspråkig och tidigare hade PR7. Av en för honom okänd anledning så blev hans sida i alla fall borttagen ur googles index. Nu undrar jag om det här skadar min svenskspråkiga sida, eftersom den delar server med en bannad sida?
Orsaken till att jag undrar är att min sida inte får någon vettig ranking hos google. Sidan ligger etta-tre på alla andra sökmotorer (yahoo, altavista, msn) på en mängd viktiga sökord. Jag har tidigare utgått ifrån att det är sandbox som håller min sida nere i googles ranking. Men nu har det gått sex månader, utan någon förbättring. Sidan finns även med i dmoz och har relativt många inlänkar för att vara en så pass ny sida. En sak är i alla fall säker. Google är väldigt misstänksam mot min nya sida. Kan det bero på att jag delar en dedikerad server med en bannlyst sida? |
Jag har ingen svar på din fråga, men jag hade skaffat en till IP-adress om jag oroat mig.
|
Jag tror ålder är en väldigt viktig faktor. Jag hade en sida som jag optimerade och optimerade, år in och år ut, utan nån som helst framgång. Låg i sandboxen hela tiden och hamnade inte ens på sida 100 i sökresultatet. Och så när sidan fyllde 26 månader åkte jag upp till sida 1 på MASSA söktermer. Helt underbar känsla :)
|
Risken finns att din IP-adress har fått stryka på foten i TrustRank mätt och att Google nu är misstänksamma mot din webbplats - åtminstone till en början.
Byt IP-adress om du har möjlighet, så slipper du oroa dig mer för den aspekten. |
Ja, det kan med stor sannolikhet bero på att Ni delar IP-adress.
Jag har fått detta påstående bekräftat av webbhotellet "Wopsa"s support. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson