![]() |
Hyra en dedicerad server i USA kostar mig $169/månad, 80 gb hdd, 320 gb trafik, cPanel, fully managed, senaste av Apache, PHP, obegränsat med MySql, e-post, 10 IP, obegränsat med domäner m.m.m.m.m.m.m.m.m.
Bra & gratis support, bra fart på servern, inga problem. Vad skulle den kosta i Sverige? 5000 kr/månad? Undrar om det räcker. Har letat runt och hittar inget vettigt pris och undrar varför? Har jag fel? Är det billigare? Rätta mig gärna! Jag vill inte ha billigt utan jag vill ha prisvärt där allt ingår. /Thomas THL |
Jag sitter och räknar på sånt här för att kunna erbjuda det framöver. Baserar man det på en riktig rackserver från Dell (den billigaste jag hittade) så bör man kunna få till något för runt 1 000 kr/mån med redundant internet, ups & diesel etc.
De som ligger runt 300 kr/mån och under brukar inte inkludera UPS. Begreppet serverhall kan också vara allt från en garderob utan kylning alls till state-of-the-art-hallarna. Sedan ser bandbredd ut att vara mycket billigare i USA än i Sverige. |
Hmm. 320 GB / månad = 1 Mbps konstant.
169 $ / månad = 1200 SEK / månad Dedicerad server hos vissa svenska leverantörer är billigare per månad. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Intressant att se att de använder ett större-än-tecken för trafiken. Du får alltså mer än 80 GB i deras paket. Har en känsla av att de menar upp till...
Det är lite förvirrande att de ange trafiken i Kbps och i GB om vartannat. Men uppenbarligen billigare - så jag ger mig :) |
Citat:
|
Du får vad du betalar för. Därför är det dyrare när du tittar dig runt på kvalitetsalternativ.
Du kan lätt ordna en skräpserver hos t.ex. FS Data eller Crystone, hotta upp den en gnutta, peta in ett Linuxoperativ och Cpanel (vad tänke du göra eftersom du behöver Cpanel?) och hamna på ca den summa du nämner som alternativ i USA. Vill du dock ha hög prestanda, lite fart under huven, en Cpanel förinstallerad, redundans på maskinen, raid, backup och lättillgänglig support så får du nog betala 2500-4000, ja kanske 5000, här i Sverige. Fast du får något som du också i USA måste betala mer för - kvalitet. Jag noterade att du nämnde att de har bra support i USA där du kollat och det är säkert möjligt, men det kan ju vara trevligt med svensktalande support. Dessutom brukar support vara formulärbaserad på billighetsalternativeni USA, sällan har du telefonnummer att ringa etc. Skall du drifta företagsrelaterade saker så skulle jag titta mycket noga på vilken redundans som finns (raid av något slag, backup, garantier/åtgärder mot driftstörningar etc.). I din besrivning av vad du fick för 169 USD i månaden Behöver du en server för eget bruk så, javisst, hyr en i USA, eller hos FS Data eller någon billighetsvariant här. Tänk dock på att känsligheten för störningar ökar med avståndet - Atlanten är fortfarande en flaskhals, och en ömtålig sådan... |
È man ute efter en BILLIG dedikerad server så varför fara över Atlanten?
UK2 (vad man nu tycker om dem...) har från 29£ per månad... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson