![]() |
Är det någon som vet vart man kan placera en Tower server billigt och bra. Med bra menas att man får snabb och effektiv service och att de har bla jourtekniker som kan rycka in när en server har crashat?
Vet någon också vart man kan få hjälp att konfigurera själva servern, alltså installera in Windows server 2003 och konfigurera det? |
Vad räknas som billigt? Tower brukar kosta några hundra mer än rackservrar. Räkna från 500-2000 i månaden beroende vem du hyr hoss.
Självklart ger alla seriösa ställen service, men är lite olika faktiskt. Många av dom större erbjuder nog inte det som standard utan får betala dyrt för just den hjälpen. (Jour eller konsult taxa) |
Om du inte ens har börjat använda servern är det smartaste förmodligen att köpa en rackserver istället. Antalet leverantörer ökar något enormt och kostnaden bör bli lägre.
Annars tror jag Crystone erbjuder co-location för tornservrar. Tror att även Net-IT i Falun kan erbjuda det. Webcows har också en hall med tornservrar. Vilken servicegrad som erbjuds kan jag tyvärr inte svara på. |
Om du byter till en 1U rackserver och lägger ut 20,000 kr på den kommer du att tjäna in dom pengarna på ~3 år, då räknar jag med 1k/månad för en tower och 500kr för 1U. Eventuellt kan du snabba upp denna period genom att sälja den "gamla" servern, eller att lyckas sänka månadskostnaden ännu mera.
½x+20=x -> x=40, x är antalet månader. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Självklart kan man vara snäll och fixa lite små saker för kunden på dagen om man ändå är där men fungerar inte att kunden begär att man ska upp 04 på morgonen och åka ut gratis och fixa problem eller att man ska ta flera timmar på dagen för göra gratis adminstration/service åt kund. Kostar det ca 200-300 i månaden dyrare med tower så tjänar du ihop rackserver kostnaden på 1 år faktiskt om du kan sälja tower. Jag föredrar själv att kund levererar rackserver än få tänka på "Hur ska vi placera denna tower smidigast nu i rack". Dock handlar det om hur mycket du vill spara in på månadskostnaden eller hur mycket du vill lägga in direkt på server köp. |
Citat:
//Björn |
Skulle sattsa på en HP server som DL140 (Xeon) eller en DL145 (Opteron) , pris ca 9k exkl moms då ingår 1GB ram.
Dock bör jag varna för om du köper DL140 modellen med scsi i, har aldrig varit så J*vla förbannat över skiten som det är. Är något budget lsi med hp modiferad firmware och har verkligen kompatibel problem i fbsd som jag testat som gör vid hög läs/skriv misslyckas det och servern låser sig ca 3-5 min för skiten att resetta scsi kontrollern. Även många som verkar haft problem med den modellen av scsi kontroller i många os om man sökt på google. Dock kanske det fungerar bättre i Windows. |
Har dock ingen erfarenhet av dom, men Fujitsu Siemens PRIMERGY rackservrar ligger i samma prisklass som Hp's och resten. Kanske också kan vara ett alternativ?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson