![]() |
Om jag exempelvis ska lista olika bilmodeller. Är det då lagligt att exempelvis hämta en logga från Bmv:s hemsida o lägga över kategorin med Bmw modeller?
Sidan är komersiell. Jag är dålig på sådant här. Tacksam för hjälp! |
Det är inte tilllåtet enligt vad jag har hört, däremot är det säkert inga problem att få tillstånd att använda loggan så länge sidan inte skadar företaget.
|
Jag tror faktiskt inte biltillverkarna ser det som något dåligt, men för att vara säker - kontakta dem istället. Man vet ju inte hur lång tid det tar innan dom svarar på mail, vissa är väldigt dåliga på det - så jag rekommenderar att ringa (om du hittar något nummer) för att få svar snabbt.
Lycka till! |
det är inte lagligt.. du måste ha avtal på att nyttja den.
|
Citat:
Sidan som det gällde var en seriös större sida som man kan tycka att Mercedes borde vara glad av att förekomma på eftersom det var positiv reklam för bilmärket, men icke sa Nicke... Mercedes juridiska avdelning delade inte den uppfattningen. Tillstånd krävs för att använda en logotyp på sidan. /S |
Citat:
När jag gjorde min allra första hemsida, som jag av historiska skäl har kvar, ville jag ha en bild på en hasselbladare. Jag hämtade bilden från deras hemsida och drog iväg ett mail till dem. Inte så vansinnigt långt efter, kom det ett mail där de gav lov att använda bilden. Så där sitter den. Jag tror att kontroll över vad bilderna används till är viktigare än om självaste bilden skadar företaget. Därav stämningen. |
Många stora företag har en pressavdelning där man kan hitta bilder på anstälda (VD etc), produkter, logotyper. Där finns även ibland avtal för vad du får använda dem till.
|
I vissa fall, om det tex är konsumentkritik är det fullt lagligt att använda logon, även om företaget inte vill det. För några år sedan var det nån kille som drev en hatsida mot Radiotjänst och han har lite kort info om logobruk på sin sida: http://radiotjanst.tripod.com/
Att företag vill stå över lagar är ingenting som är nytt. hey, det finns folk som tror dem! |
Citat:
|
Citat:
Ett annat exempel var när något XBOX spel läckte, Halo2 tror jag det var, och Microsoft drog igång stora hotapparaten, om att man riskerade flera års fängelse osv om man installerade spelet. Denna information gavs även ut på svenska i Sverige. Tyvärr, svenska lagar är inte riktigt så enkla att det är MS ord som gäller. Källkritik, det är en sak som är bra att ha. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson