Nikke Lindqvist |
2005-12-19 00:04 |
Citat:
N!kke, villket andvänder du idag?
|
Alla möjliga. Allra helst faktiskt ett hembygge, men jag har aldrig lyckats med de där snygga graferna som jag imponeras stort av i Google Analytics. Men i det har jag byggt in möjligheten att göra slagningar på IP-nummer och/eller cookie och därigenom kunna se historiska data för en och samma maskin och/eller browser. Allt serverat i trista listor, men sorteringsbart på väldigt många olika sätt.
Men jag gillar väldigt mycket annat i Google Analytics. Jag gillar deras Goals, möjligheten att sätta checkpoints på vägen fram till avslut för att enkelt och överskådligt se var folk faller ifrån. Jag gillar översikten över olika typer av sökmotortrafik, jag gillar definitivt kartbilden med alla besökare inplottade med ortnamn och allt.
Ja och så möjligheten att förse den mest teknikrädde sajtägare med översiktliga grafer över alltihopa. Den är jag grymt impad av, och har som sagt aldrig lyckats implementera på rätt sätt.
Mitt eget system suger dessutom disk i alldeles för hög utsträckning. Jag har byggt in det i mitt CMS, men det kräver dessvärre manuell städning då och då för sajter som ligger på hyfsade besökssiffror. Vid fler än 3000 unika besökare om dagen börjar det, på ett normalstort webbkonto, äta upp så mycket av databasen att man måste tanka ner all data och börja om varje månadsskifte.
|