WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Garantier... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11294)

BE Network 2005-12-11 15:26

Hej,

När man säljer lågprisprodukter, kan man då kring-gå garantibiten mot privatperson? Kan man på något sätt från skriva sig denna lag? Självklart skall konsumt bli informerad om att det inte är någon garanti på dessa produkter...

Någon som vet lite mer kring detta?

Mvh
Jonas

ztream 2005-12-11 16:06

Nej,

Även om ordet garanti inte finns i lagtexten så gäller säljaransvar på alla fel som uppkommer inom 6 månader efter köp. Konsumentköplagen är tvingande och kan inte avtalas bort.

Om du dock kan visa att 6 månaders "garanti" är oförenligt med varans eller felets art så kan du komma runt det. T ex. om det gäller en bruksprodukter som kläder eller andra varor som slits mycket på sex månader.

Från KKL:

Citat:

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

PKaze 2005-12-11 20:55

Citat:

Originally posted by Blue-Eye@Dec 11 2005, 16:26
Hej,
När man säljer lågprisprodukter, kan man då kring-gå garantibiten mot privatperson? Kan man på något sätt från skriva sig denna lag? Självklart skall konsumt bli informerad om att det inte är någon garanti på dessa produkter...
Någon som vet lite mer kring detta?

Precis som ztream skriver så går det inte att gå runt lagen enbart för att en produkt är billig. Det säger väl nästan sig självt? Om en produkt normalt kostar 1.000 kr och du säljer en "lågprisvariant" för 500 kr måste den ju ändå fungera för det den är avsedd för. Det kan ju inte vara så att kunden kommer hem och kopplar in den, bara för att märka att den inte fungerar (alternativt slutar fungera efter en dag) - och inte ha några som helst rättigheter att få den reparerad eller utbytt. Som säljare kan man inte skylla på att "den är så billig, så den håller inte längre än en vecka".

/Peter

BE Network 2005-12-11 21:51

Citat:

Ursprungligen postat av PKaze
Citat:

Ursprungligen postat av Blue-Eye
Hej,
När man säljer lågprisprodukter, kan man då kring-gå garantibiten mot privatperson? Kan man på något sätt från skriva sig denna lag? Självklart skall konsumt bli informerad om att det inte är någon garanti på dessa produkter...
Någon som vet lite mer kring detta?

Precis som ztream skriver så går det inte att gå runt lagen enbart för att en produkt är billig. Det säger väl nästan sig självt? Om en produkt normalt kostar 1.000 kr och du säljer en "lågprisvariant" för 500 kr måste den ju ändå fungera för det den är avsedd för. Det kan ju inte vara så att kunden kommer hem och kopplar in den, bara för att märka att den inte fungerar (alternativt slutar fungera efter en dag) - och inte ha några som helst rättigheter att få den reparerad eller utbytt. Som säljare kan man inte skylla på att "den är så billig, så den håller inte längre än en vecka".

/Peter

Man får vad man betalar för. Utan att äns veta produkten eller priset så avslutar vi tråden tycker jag. Jag har fått svar på min fråga och tackar för det!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson