![]() |
Detta läser jag hos en factoring-firma på internet (för webbutiker).
Varför nekas kunder köp? Kunder nekas vanligen köp av tre anledningar. Det första är att man uppger felaktiga adressuppgifter, i vilket fall man ges möjlighet korrigera dessa. Det andra är att man har betalnings-anmärkningar hos kronofogden. Det tredje är att man har tidigare obetalda fakturor till XXXXXX. Då blir min fråga till Er här. Vad menas med det tredje alternativet? Mina tankar är som följer. 1. Antingen är det så att kunden har förfallen faktura som han inte betalt. 2. Kunden får handla bara han inte överstiger limit gräns för butiken. 3. Kunden har julhandlat för merän butikens kreditlimit totalt på internet bland alla som har denna partner (factoring-firma) Vad är rätt eller fel tycker Ni? Svar på fråga 2 kanske finns i en annan text på sidan. "Vilken är maxgränsen för ett köp? Maxgränsen är beroende på bransch och e-butikens företagsform. Generellt är begränsningen XXXXX kr inkl moms, främst pga bedrägeririsken. Har ni högre snittordrar kontakta oss för möjligheten att sälja mot högre belopp." Med dessa frågor och funderingar vill jag inte stöta någon bland de inblandade eller på något sätt kräva något utan min fråga är enbart ställd för att få se vad Ni i det mesta fallen butiks-ägarna tycker om saken i fråga. Är t.ex i framtiden viktigt att välja ett factoringföretag som inte "alla andra har"? |
Citat:
Citat:
Smartast är väl att skicka ett mail till t ex Kreditor och fråga. Såg att det var där du saxat text till ditt exempel. |
Kan ju då meddela att det inte är så det fungerar. För det är så att om du i Butik A handlar för låt oss säga 1800 så har du bara 700 kvar att handla i Butik B om Butik A och B har samma factoringbolag! Själv förlorat pengar på detta.
|
Citat:
Men detta kanske gäller enbart då factoringbolaget köper hela fakturan av e-handlaren? |
Hejsan
Jag kan ju enbart svara för Kreditors räkning. Våra kreditnivåer är uppdelade på flera segment, dels finns det en max nivå per butik och en max nivå per konsument. Den stora fördelen med att anlita ett bolag som Kreditor är ju just att vi kan poola ihop så många butiker. På så sätt upptäcker vi tidigt en medellös konsument som annars inte hade betalt till flera butiker. Den totala kreditförlusten blir lägre, vilket gynnar alla inblandade. Om en butik har en maxnivå om 2500 kr är maxnivån för en konsument betydligt högre. Vi har ju lika stort intresse som våra butiker att köpen går igenom annars tjänar inte vi några pengar. Systemet är så pass komplext att det skiljer på olika maxnivåer. Givetvis är det inte så att bara för att jag handlat för max nivå i en butik så kan jag inte handla någon annanstans. Vi exponerar oss alltså mycket högre mot en enskild individ än vad en butik gör. Maxnivåerna varierar dock. Sedan vet ni som är kunder hos oss, att vi alltid är tillmötesgående, har ni frågor kring ett specifikt köp eller tycker att ngt är konstigt är ni alltid välkomna att vända er till oss. Eller skriva här på forumet, då kan det dock dröja längre i och med att vi inte alltid har möjlighet att bevaka forumet. Har också tittat närmare på din butik Netdeus och kan se att det hänt en gång under hela 2005, samt att vi vid det tillfället godkände köpet ändå i efterhand. Mvh och önskan om trevlig advent Sebastian |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson