WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Säljande hemsida... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11159)

Storen 2005-12-04 07:04

Hej
En fråga som jag har när man jobbar med att bygga nätbutiker är hur stor del av själva designen och strukturen som har betydelse för att skapa köplust. En besökare som kommer till webbsidan har ju ett syfte att köpa något, skulle man kunna påverka köplusten genom att använda en webbplats med personlig stil med mervärde i form av nyhetsbrev, produktrelaterade artiklar, företagsinformation, låta kunderna/användarna/medlemmarna själv bidra med relevant information etc?

Hur påverkas köplusten om man besöker exemplevis www.netonnet.se och www.komplett.se som ju är s.k hårdsäljande nätbutiker? Och hur påverkas köplusten samt återbesöksgraden av www.redaktionen-se.se som kommunicerar med sina besökare?

Skulle vara mycket intressant med diskussion om ämnet med er som ofta, eller sällan handlar via nätet likaså med er som aktivt jobbar med diverse e-handelssystem..

Kihlbom 2005-12-04 10:02

Allt handlar om priset. Det spelar ingen roll. Det finns nätbutiker som har en svår ”köpfunktion” och dålig information, om ens företag finns bakom men folk köper om det är en krona lägre pris än tex. Katshing. (i exemplet mobiltelefoner). Detta är dock ett fenomen som oftast berör de mest konkurrenskraftiga produkterna som mobiltelefoner, hemelektronik, datorer, kameror, musik etc. Jag vill påstå att varumärkesbyggnad betyder allt mindre när priserna går ner.

Sen finns det undantag. De stora kedjorna säljer för att de har leveransgarantier och bra villkor. Men då måste man ju vara stor som Netonnet eller JME Data (som vi köper ifrån) eftersom priset då inte spelar någon större roll om garanti, leverans och support finns snabbt.

Sen är det trevligt med sidor som Redaktionen men jag kan ju säga att jag inte blir mycket mer köpsugen på den sidan än på Adlibris eller Bokus. Men det kanske andra blir?

SweCat 2005-12-04 10:35

Hej
Jag är tvärtom jag. Blir mycket mer sugen på köp hos redaktionen än på Adlibris.
Jag tror att kommunicera med kunderna på ett bra sätt är ett måste även för e-butiker. Visst kunderna är priskänliga som sjutton på nätet, men det är inte alltid priset som avgör. Jag tror att vad många butiker egentligen försöker bygga upp är kommunikation med kunden, alltså det som redaktionen egentligen redan har.
Funktioner som "kundrescensioner", "de som köpte detta har också köpt", "om du köper kan du också vara intresserad av"....Dessa funktioner är egentligen samma sak som redaktionens sajt, exempel på kommunikation med kund.

Kihlbom 2005-12-04 10:39

Citat:

Originally posted by SweCat@Dec 4 2005, 11:35
Funktioner som "kundrescensioner", "de som köpte detta har också köpt", "om du köper kan du också vara intresserad av"....Dessa funktioner är egentligen samma sak som redaktionens sajt, exempel på kommunikation med kund.
Det är bra men av egen erfarenhet vet jag att priset är det enda som gör omsättningen. I alla fall på de branscher jag skrev ovan. Jag tycker det är synd att folk inte tänker längre än vad näsan räcker eftersom en billig butik ofta inte klarar sig längre än 6-12 månader innan de inser att det inte är något kul att jobba gratis åt leverantörerna. Därmed blir processen med returer etc. för slutkunden ganska lång.

SweCat 2005-12-04 11:08

Tror att det beror mycket på bransch.
Jag har ingen erfarenhet av just de branscher du nämner, utan i stället av husdjursbranschen. Där finns två typer av kunder. De som ser enbart på priset och skulle kunna hugga av sig handen för att köpa ngt 5 kr billigare, mendan den andra typen är relativt prisokänslig. De vet vad de ska ha och då betalar man för det.

Decibel 2005-12-04 12:03

Det första jag tänker på när jag kommer in på redaktionen-se.se är att en känsla av länksite kommer över mig.
Klicka här, klicka här, där, och där borta, mer som att klicken ska dra iväg utanför sajten.

Jag känner bara att klicken är lite för överexponerade och skulle nog kunna bytas mot "läs mer" / "fler artiklar" eller liknande utan att ändra färg och så.

Personligen är jag lite udda när jag handlar, jämför ofta produkters pris och vem som säljer dom, jag skulle t.ex. aldrig köpa datorprylar av ett okänt företag även om det var 2000:- billigare än från t.ex. Dustin.

Storen 2005-12-04 19:24

Visst har priset ofta avgörande betydelse men är det verkligen det som behåller köparen? Om man som exempelvis redaktionen-se.se skriver spaltmeter med bra tips, säljargument etc.. Får detta en kund att återkomma och kanske köpa fler böcker just på grund av alla dessa gratistips? Eller skulle man köpa fler böcker på www.bokshopen.se istället där man kan handla "ostört"?

Björn 2005-12-04 19:33

Most Important Reasons People Shop on the Web
Easy to place an order 83%
Large selection of products 63%
Cheaper prices 63%
Faster service and delivery 52%
Detailed and clear information about what is being offered 40%
No sales pressure 39%
Easy payment procedures 36%

What Information Do You Look For When Buying a Product on the Web?
Detailed information about the product itself 82%
Price comparisons 62%
Detailed information about the vendor 21%

- Nielsen

ztream 2005-12-04 19:43

Har du någon länk till den rapporten Björn. Låter väldigt intressant.

lubic 2005-12-05 06:32

Länk till Nielsen's "Why People Shop on the Web": http://www.useit.com/alertbox/990207.html


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson