WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   include file (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10974)

Stellan-nord 2005-11-22 13:24

Hej.
Vi bygger nu databasdrivna hemsidor i Visual Studios i ramlös arkitektur i ASPX.
Vi använder oss helt av DIV då vi placerar ut materialet.
Före att gemene man enkelt ska kunna bygga infosidor så har vi tänkt att använda oss av include file.
I filen mattips.aspx placerar vi alltså filen mattips.htm och den är avskalad från htmltaggar eftersom det redan finns i aspx-filen.
Kan se ut så här exempelvis:
-------------------------------------------------
<!-- Höger -->
<div id="bodycontent">

<!--#include file="./StaticHtml/mattips.htm"-->

</div>
<!-- end bodycontent -->
<!-- sidfoten -->

<div id="footer">
<div id="footerinner">

Sidan uppdateras kontinuerligt
</p>
</div>
</div>
-----------------------------------------------

Men jag funderar på hur google och andra reagerar på detta. Jag menar det mesta av det relavanta innehållet ligger ju i en enkom fil där allt annat som länkar, sidhuvud etc saknas. Eller indexerar den sidan som den är med innehållet från includefilen?

Vänligen: Stellan

robertsson 2005-11-22 13:27

<!--#include file="./StaticHtml/mattips.htm"--> är ju ett serverkommando som körs på servern innan filen skickas till browsern, så google har ingen aning att det är en include på sidan den crawlar.

Stellan-nord 2005-11-22 14:12

Okej, då är det resultat google ser som den indexerar då?! Låter ju bra!
Men, vad jag förstår så bör jag i vart fall inte låta filerna som ligger i mappen statichtml indexeras.
För då finns ju risken att de sidorna kommer att dyka upp bland sökresultaten som enskilda filer, vilket blir helknasigt förstås.

Nobody 2005-11-22 14:13

Citat:

Originally posted by Stellan-nord@Nov 22 2005, 15:12
Okej, då är det resultat google ser som den indexerar då?! Låter ju bra!
Men, vad jag förstår så bör jag i vart fall inte låta filerna som ligger i mappen statichtml indexeras.
För då finns ju risken att de sidorna kommer att dyka upp bland sökresultaten som enskilda filer, vilket blir helknasigt förstås.

Det kan vara en god idé. Lycka till!

DeSoto 2005-11-22 15:55

Alla filer som inte är tänkta att öppnas själva ska du lägga under webbroten, förutom javascript, css och bilder. Klasser, include-filer, funktioner, etc. ska alltid läggas under webbroten så att varken besökare eller Googlebot kommer åt dem.

Edit: typo

wiggin 2005-11-22 17:37

Citat:

Originally posted by Stellan-nord@Nov 22 2005, 14:24
Hej.
Vi bygger nu databasdrivna hemsidor i Visual Studios i ramlös arkitektur i ASPX.
Vi använder oss helt av DIV då vi placerar ut materialet.
Före att gemene man enkelt ska kunna bygga infosidor så har vi tänkt att använda oss av include file.
I filen mattips.aspx placerar vi alltså filen mattips.htm och den är avskalad från htmltaggar eftersom det redan finns i aspx-filen.
Kan se ut så här exempelvis:
-------------------------------------------------
<!-- Höger -->
<div id="bodycontent">

<!--#include file="./StaticHtml/mattips.htm"-->

</div>
<!-- end bodycontent -->
<!-- sidfoten -->

<div id="footer">
<div id="footerinner">

Sidan uppdateras kontinuerligt
</p>
</div>
</div>
-----------------------------------------------

Men jag funderar på hur google och andra reagerar på detta. Jag menar det mesta av det relavanta innehållet ligger ju i en enkom fil där allt annat som länkar, sidhuvud etc saknas. Eller indexerar den sidan som den är med innehållet från includefilen?

Vänligen: Stellan

:huh: Är det där .NET? Nu är ju inte jag google, men jag reagera stark på det där ;) ser ju ut som gamla vanliga asp 3.0? Det är ju ingen ide att gå över till .net om ni ända ska programmera på samma sätt som innan. Ett tips är att kolla upp User Controls och om ni har 2.0 även Master pages.

creoweb 2005-11-22 18:05

include file=".....

funkar som hand i handsken när det gäller sökmotorer.

Jag vet.....

Lycka till!

/Jonas

DeSoto 2005-11-22 18:45

SSI är dock aningen förlegat känns det som. Det finns inget sätt att i ASP kontrollera vilken fil det är som inkluderas med SSI. Det finns helt enkelt mycket bättre sätt att inkludera sidor.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson