![]() |
Hej.
Vi bygger nu databasdrivna hemsidor i Visual Studios i ramlös arkitektur i ASPX. Vi använder oss helt av DIV då vi placerar ut materialet. Före att gemene man enkelt ska kunna bygga infosidor så har vi tänkt att använda oss av include file. I filen mattips.aspx placerar vi alltså filen mattips.htm och den är avskalad från htmltaggar eftersom det redan finns i aspx-filen. Kan se ut så här exempelvis: ------------------------------------------------- <!-- Höger --> <div id="bodycontent"> <!--#include file="./StaticHtml/mattips.htm"--> </div> <!-- end bodycontent --> <!-- sidfoten --> <div id="footer"> <div id="footerinner"> Sidan uppdateras kontinuerligt </p> </div> </div> ----------------------------------------------- Men jag funderar på hur google och andra reagerar på detta. Jag menar det mesta av det relavanta innehållet ligger ju i en enkom fil där allt annat som länkar, sidhuvud etc saknas. Eller indexerar den sidan som den är med innehållet från includefilen? Vänligen: Stellan |
<!--#include file="./StaticHtml/mattips.htm"--> är ju ett serverkommando som körs på servern innan filen skickas till browsern, så google har ingen aning att det är en include på sidan den crawlar.
|
Okej, då är det resultat google ser som den indexerar då?! Låter ju bra!
Men, vad jag förstår så bör jag i vart fall inte låta filerna som ligger i mappen statichtml indexeras. För då finns ju risken att de sidorna kommer att dyka upp bland sökresultaten som enskilda filer, vilket blir helknasigt förstås. |
Citat:
|
Alla filer som inte är tänkta att öppnas själva ska du lägga under webbroten, förutom javascript, css och bilder. Klasser, include-filer, funktioner, etc. ska alltid läggas under webbroten så att varken besökare eller Googlebot kommer åt dem.
Edit: typo |
Citat:
|
include file=".....
funkar som hand i handsken när det gäller sökmotorer. Jag vet..... Lycka till! /Jonas |
SSI är dock aningen förlegat känns det som. Det finns inget sätt att i ASP kontrollera vilken fil det är som inkluderas med SSI. Det finns helt enkelt mycket bättre sätt att inkludera sidor.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson