![]() |
Jag har precis börjat lära mig lite om sökmotoroptimering och har några frågor jag skulle vara tacksam opm jag kunde få hjälp med.
Vilka allmänna katalogsidor/länksidor är bra/enkla att finnas med på, med en ny sida för att snabbast och effektivast tas upp av Google? Är .com-domän attraktivare för Google än t.ex. .biz? Är det viktigt med mycket inlänkar, även från egna domänet? Ska man avvakta med att skicka in länkar till Goggle från sitt domän tills den vuxit till sig lite, istället för att skicka in så fort man fått upp den? Ökar man regel i trustrank när man har helt unikt innehåll utan kopierade texter? Tack på förhand! Mycket tacksam för svar. |
Det här kan du söka dig till i forumet, men jag kan svara lite kort, så kan du söka dig till djupare kunskap.
1. DMOZ och Sunet är absolut bäst. 2. Huruvida .com är bäst eller inte är svårt att säga, men det finns de professionella sökmotoroptimerare som menar att .com indexeras bättre. 3. Japp, link is king. Ju fler (kvalitativa) inlänkar du har, desto bättre. Länkar från sidor som blivit borttagna ur Googles register är dock inget att rekommendera. Inte heller länkfarmar med över 100 länkar per sida. Se även till att sidorna du får inlänkar ifrån har så hög PageRank som möjligt. 4. Skicka in till Google så fort du fått upp en fungerande webbplats. Den ska alltså inte vara under konstruktion, men den behöver inte vara väletablerad. 5. TrustRank ökar när du har inlänkar från sidor som Google vet är pålitliga. Kopierade texter ska du alltid hålla dig borta från. |
De här frågorna har som sagt besvarats tidigare. De som är riktigt duktiga på seo här, har nog tröttnat på att skriva samma svar 200 gånger, så det bästa är om du söker lite på forumet.
Som DeSoto skrev. Försök att få med din webbsida i dmoz. Skicka inte in någon halvfärdig sida bara. Var även noga med att du följer deras riktlinjer och postar din url i rätt katalog. Det kan ta upp till två år innan de väl lägger in din sida, tyvärr. Posta absolut inte din länk mer än en gång till dmoz. Personligen gillar jag inte dmoz. Om och när de accepterar en sida verkar vara ganska godtyckligt. Det är bara min personliga åsikt dock. Vad gäller att skicka in sin url till google så gör det igen större nytta. Skaffar du några bra inlänkar så kommer google att indexera din sida i alla fall. Försök att skaffa många inlänkar till din sida från sidor med hög PR. Försök även att få med ditt viktigaste sökord som du vill bli hittad på i länken. Det finns anledning att tro att just google kan nedvärdera din sida om du får onaturligt många inlänkar på kort tid. Själv gjorde jag misstaget att posta vår url i olika länkarkiv och kataloger säkert 200 gånger den första veckan. Vi ligger fortfarande i sandbox på våra viktigaste sökord. I sökmotorn msn sköt vi däremot rakt upp till förstasidan. Om det ens finns något som heter TrustRank är lite omdiskuterat. Vad jag vet finns det ingen officiell information om detta från google. Jag tror att det kan finnas något sådant. Om det finns TrustRank så skulle PageRank i stort sett bli helt meningslöst. Vilket det ofta visar sig vara också, tycker i alla fall jag (Här får jag säkert mothugg nu). Kopiera aldrig text från andra sidor. Du kan självklart citera andra. Har du en rad eller två rader som är lånade så kan jag inte tänka mig att google straffar dig för det. Det vore orimligt. Däremot så är det aldrig bra att kopiera hela stycken. Våra grossister tillhandahåller t ex väldigt bra beskrivande texter till oss återförsäljare som vi kan använda oss av. Vi har valt att skriva om våra texter, eftersom alla våra konkurrenter använder sig av dem. Det kan helt enkelt inte vara bra ur ett sökmotorperspektiv att ha samma text som tiotalet andra sidor i samma bransch. Men som sagt. För att få bra svar på dina frågor så får du söka på forumet. Om du inte kan hitta svar så är det självklart inte fel att fråga. |
Jag brukar anmäla nya sajter till sunets register. Det har räckt för att nå topplaceringar för mina sajter.
En topplacering går på några dagar... Huvudsaken är att folk hittar till dig! Bygg en sida med intressant innehåll. Diverse fusk i form av olika javascrip -cloaking kan du med fördel inte engagera dig så mycket i... visst, de fungerar just nu, men det är bara en tidsfråga innan kådarna på google, med flera, tröttnar på dessa tomtar och lägger in filter för dessa sajter. Snubbarna på Google är inte dumma! Jag förstår inte att folk är så villiga att riskera så mycket för att lura dom! Nåja! Det finns folk för allt! :-) Lycka till! |
på tal om optimering och javascript. Min kusin har gjort en engine som sysslar just med att upptäcka dolda redirects och likn gjort med java, javascript osv. Fattar inte att google inte kan fixa det. Det är hur lätt som helst.
|
Handlar inte om kunskaper, handlar mer om vilja, relevans och när det finns anledning för att utveckla nytt.
Vid t.ex. missbruk. |
Citat:
http://appft1.uspto.gov/netacgi/nph-Parser...&RS=20050071741 |
Citat:
Om det är så att det tar väldigt lång tid för din sida att accepteras, undersök vem som är redaktör i kategorierna ovanför den aktuella kategorin och skicka denne ett mejl. Övergripande för den svenska delen av Dmoz finns det fyra seriösa(!) kategoriredaktörer (utöver informator). Ett annat (dock mer arbetssamt) sätt är att själv bli redaktör för den kategori som du vill lista din sajt i, förutsatt att ingen annan redan är redaktör. Det finns mängder av kategorier som saknar en dedikerad redaktör. Skicka ett PM om någon vill diskutera Dmoz mer ingående. Jag vill även hålla med om att Sunet:s webbkatalog är bra för positionen i Google. |
TjörnDesign - Då fick vi det svart på vitt. Tackar!
1337pm - Har skickat PM till dig! |
Här finns en bra beskrivning på trustrank på ett lite mer begripligt språk: http://www.seofaq.net/#66
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson