WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Tvistelösning hos iis-stiftelsen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=109)

Christian O 2003-05-02 15:29

Är det någon här på forumet som har kommit i kontakt med Alternativt tvistlösningsförfarande (ATF), som är ett system för att lösa tvister angående se-domäner?

Jag har själv registrerat några namn som det är tveksamt om jag verkligen har rätt till enligt de hårda krav de ställer upp. Som orsak att förlora ett namn finns bla att du inte har "berättigat intresse till den benämning som utgör domännamnet", och att du registrerat domännamnet "i syfte att sälja eller överlåta det".

Bra med de nya reglerna är i alla fall att det är gratis för domännamnsinnehavaren - endast den som ansöker om att få en domän prövad behöver betala.

imported_admin 2003-05-02 21:05

Har inte varit med om nåt liknande i Sverige men internationellt med en .net domän då är det WIPO som hanterar det, gick inget bra då motståndaren var Telenor.

Här är 5 tips.

Tips 1. Maila aldrig och erbjud dom att köpa den.
Tips 2. Lägg aldrig upp nåt innehåll på sidan, om det är sälja den du vill.
Tips 3. Maila aldrig och erbjud dom att köpa den.
Tips 4. Maila aldrig och erbjud dom att köpa den.
Tips 5. Maila aldrig och erbjud dom att köpa den.

Tilläggas skall att det är mycket dumt att maila dom och fråga om dom vill köpa den, då "loosar" du direkt!

Admin

Pekay 2003-05-02 21:36

Citat:

Originally posted by Christian O@May 2 2003, 01:29 PM
Är det någon här på forumet som har kommit i kontakt med Alternativt tvistlösningsförfarande (ATF), som är ett system för att lösa tvister angående se-domäner?

Jag har själv registrerat några namn som det är tveksamt om jag verkligen har rätt till enligt de hårda krav de ställer upp. Som orsak att förlora ett namn finns bla att du inte har "berättigat intresse till den benämning som utgör domännamnet", och att du registrerat domännamnet "i syfte att sälja eller överlåta det".

Bra med de nya reglerna är i alla fall att det är gratis för domännamnsinnehavaren - endast den som ansöker om att få en domän prövad behöver betala.

Om du registrerat .se varumärken som är kända kan jag utan tveka säga att du kommer förlora dem direkt i en ATF tvist.

Om det är enskilda ord så är det lugnt

imported_admin 2003-05-02 21:50

Citat:

Originally posted by Pekay@May 2 2003, 07:36 PM
Om du registrerat .se varumärken ...
Jepp inte ens nåt att fundera på som jag ser det, skall bli kul att se vad killen som köpte google.se kommer att få betala för sitt misstag.

Admin

Pekay 2003-05-02 22:33

Citat:

Originally posted by Admin+May 2 2003, 07:50 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Admin @ May 2 2003, 07:50 PM) <!--QuoteBegin--Pekay@May 2 2003, 07:36 PM
Om du registrerat .se varumärken ...
Jepp inte ens nåt att fundera på som jag ser det, skall bli kul att se vad killen som köpte google.se kommer att få betala för sitt misstag.

Admin [/b][/quote]
Jo, bara advokatkostnaderna kan bli dyrt.
Jag menar, google.com använder inte 1 advokat.
Utan säkert minst 5 st.

Så en advokat tar 2000 kr timmen gånger 5, 10 tusen kr.
Gånger antal timmarna :-)

Christian O 2003-05-06 02:29

Ja, det är väl bara och vänta och se när de börjar höra av sig och kräver namnen tillbaka.

En till fråga som jag undrade över är hur man kan se vem som är ägare till ett domännamn. Man behöver ju inte registrera e-post mm i WHOIS-databasen så där kan man ju inte alltid se vem det är.

Pekay 2003-05-07 00:11

Citat:

Originally posted by Christian O@May 6 2003, 12:29 AM
Ja, det är väl bara och vänta och se när de börjar höra av sig och kräver namnen tillbaka.

En till fråga som jag undrade över är hur man kan se vem som är ägare till ett domännamn. Man behöver ju inte registrera e-post mm i WHOIS-databasen så där kan man ju inte alltid se vem det är.

vilka domäner äger du?

nicclas 2003-05-08 22:51

Jag gissar på att han, typ, äger bla xbox.se, som jag misstänker att M$ kan vara lite sugna på. (M$ ansökte men förlorade lottningen...)

Viktor 2003-05-08 23:00

Jasså du är Omander alltså, inte du som äger estart?

Christian O 2003-05-08 23:45

Stämmer att jag har estart.nu! Tänker inte lista alla se-domäner jag har, men det är ju offentliga uppgifter vem som vann lottningarna...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson