![]() |
I detta fall ska sidan finnas i Sverige
Men att antingen välja .se, .nu, .com o s v har ju kanske ingen större betydelse..... Förutom att för del sajter låter det bättre om man väljer .com i stället för .se Men finns det några slags riktlinjer på vad man bör tänka på? ....ska man bygga en husdjurportal så ska man ha .nu ....ska man bygga en sajt där man ska sälja mobiltelefoner så ska man ha .com Ja, ni fattar säkert hur jag menar. Men vad är era synpunkter på detta? /Jonas |
Hej
Du ska alltid välja ett domännamn i respektive land du marknadsför sida i. Gör lite sökningar på dom olika sökmotorerna och välj www och svenska sidor och sidor i Sverige så förstår du vad jag menar, Sökmotorerna prioriterar landsdomäner. /Ove |
I detta falla gäller det en sajt som ska finnas i Sverige och också marknadsföras inom Sveriges gränser.
Om jag fattar dig rätt ska man välja .se om sidan ska finnas inom Sveriges gränser oavsett vilket innehåll sajten har. Men vad styrker du det med? Förutom att "Sökmotorerna prioriterar landsdomäner" /Jonas |
<Men vad styrker du det med?>
För att se är Sverige och att sidan är Svensk och ska marknadsföras i Sverige + att sökmotorerna gillar det :-) /Ove |
Tack för svaret!
Jo, att sökmotorerna indexerar de svenska sidorna är jag med på. Men jag trodde att det var fler aspekter man skulla tänka på innan man valde topdomänen. Låter lite för enkelt bara. Men så är det kanske då :-) Tack! Mvh Jonas |
Jag rekommenderar dig att ta både .com- och .se-namnet. Risken finns ju annars att någon annan, exempelvis en konkurrent, tar namnet. Hur stor blir din förlust ifall en konkurret tar ditt domännamn?
|
Citat:
Anledningen till att du får upp en större andel .se-domäner i Google vid påstådd sökning beror således på vad sajtägarna väljer, inte vad google prioriterar. Hur fallet är i de andra sökmotorerna vet jag dock inte. |
Där håller jag inte med.
Det finns även tecken på att Google filtrerar på lokala tld + lokal hosting och lokala ip nummer. /Ove |
Det finns mig veterligen inga detaljerade regler typ "husdjur bör ha .nu", däremot bör (som redan sagts) en svensk sida använda .se, främst för att det ser proffsigt ut. .nu är inte dåligt heller men fungerar bättre (tycker jag) med domännamn som är "uttryck" och inte varumärken, som t.ex "finabilar.nu".
Som MissDomain påpekar bör man (när man har ett bra unikt namn) täcka upp det .com om en namnstöld skulle kunna vara skadligt. Sen har vi också .info som kan vara gångbart för en svensk hemsida. |
Jag skulle valt .se om jag inte kunde köpa både .se och .com ... jag tycker man ser en tydlig tendens att google prioriterar .se vid en sökning "sidor från Sverige".
Ex. sökning "tvtablå". Webben -> .nu domän nummer 1 Sidor på svenska -> .nu domän nummer 1 Sidor från Sverige -> .nu domän bortsopad och massa .se kommer fram plus några .com & .org WN |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson