WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Locka annonsörer till affiliatenätverk (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10728)

jimmie 2005-11-06 18:18

Hej,

Jag har under ungefär 6 månaders tid genomfört ett projekt som gick ut på att bygga mjukvaran till ett affiliatenätverk. Jag är klar nu och tänker satsa på och dra igång det nu. Men innan jag kan köra igång det för affiliates behöver jag ju annonsörer i nätverket. Jag vill gärna få in lite mer kända och större annonsörer så att inte nätverket blir klassat som ett slags b-nätverk. Systemet i sig erbjuder en mängd funktioner och kommer att fortsätta utvecklas kontinuerligt.

Det jag vill ha er input på är hur jag ska få in lite större företag i nätverket, vilket tillvägagångssätt bör jag ha?

En notis är att tradedoubler har 50% högre priser än oss och att vi inte har några startavgifter, konsultationsavgifter och nu i början kommer vi inte heller att ha några månadsavgifter.

MVH Jimmie

b_andersson 2005-11-06 18:55

Problemet är att utan affiliates så kommer nog inga annonsörer och utan annonsörer så kan det bli svårt att knyta upp affiliates.

En variant kan ju vara att kontakta dom som är annonserar på tradedoubler/double och erbjuda dom "samma" tjänst fast billigare/bättre. Dom annonsörerna är ju i vilket fall införstådda hur det fungerar med affiliates vilket inte alltid kan vara det enklaste att förklara för en företagare.

Och om utbetalningarna är högre så kommer det affiliates automatiskt, vi är "horor", den som betalar bäst ställer vi upp för :)

//Björn

Roos 2005-11-06 19:18

Intressant ide'!
Om jag var du så skulle jag inte vara så rädd för att till en början vara ett 'b-nätverk' med mindre spelare.
Nånstans måste du ju börja och steg ett är att få in några referenskunder som hjälper dig att visa att ditt system funkar. När detta är avklarat kan du börja jaga de större annonsörerna.

Bengt 2005-11-06 20:00

Citat:

Ursprungligen postat av jimmie
Men innan jag kan köra igång det för affiliates behöver jag ju annonsörer i nätverket. Jag vill gärna få in lite mer kända och större annonsörer så att inte nätverket blir klassat som ett slags b-nätverk. Systemet i sig erbjuder en mängd funktioner och kommer att fortsätta utvecklas kontinuerligt.

Kul att du börjar bli klar, Jimmie.
Citat:

Originally posted by b_andersson@
Problemet är att utan affiliates så kommer nog inga annonsörer och utan annonsörer så kan det bli svårt att knyta upp affiliates.

Det kan alltså bli moment 22.
Ett sätt, som är testat tidigare, det är att du tar in oss affiliates först med huvudsakligt målsättning att vi ska marknadsföra ditt affiliate-nätverk mot annonsörer - och då behöver du faktiskt betala skapligt för det när det ska vara det som ska locka oss att satsa på ditt nätverk.
Men ändå behövs någonting mer än bara ditt eget annonsprogram.
<!--QuoteBegin--Roos[/i]
Om jag var du så skulle jag inte vara så rädd för att till en början vara ett 'b-nätverk' med mindre spelare[/quote]
Jag är böjd att hålla med. Åtminstone bör du nog ta med ett par "halvbra" från start, så att det finns någonting mer än bara ditt eget annonsprogram.

/Bengt

robertsson 2005-11-06 20:30

Jag hoppas på ett rättvisst betalningssystem där privatkunder och företagskunder tjänar/kostar lika mycket till skillnad från ett konkurrernade aff-nätverk.

Och jag tror att uppmärksamheten på WN räcker för att få en start med några annonsörer / affiliates.

Anders Larsson 2005-11-06 21:11

Jag är intresserad av att annonsera, om det är ett vettigt system och en begriplig betalningsmodell.

(ja, det går att läsa en del mellan raderna där) :)

jimmie 2005-11-09 19:24

Citat:

Originally posted by robertsson@Nov 6 2005, 22:30
Jag hoppas på ett rättvisst betalningssystem där privatkunder och företagskunder tjänar/kostar lika mycket till skillnad från ett konkurrernade aff-nätverk.
Ingen risk, samma kostnad för affiliates, privatpersoner som företag.

Bengt:
Precis, ett klassiskt moment 22. Hoppas dock att våra priser ska motivera att fler provar på vårt affiliatenätverk.

Jag mottar gladeligen tips på företag som ni tror kan vara intresserade av att annonsera via nätverket eller andra tips som hjälper oss i starten. Jag ska även kontakta Jens om annons här på WN.

MVH Jimmie

jimmie 2005-11-12 13:23

Jag har varit i kontakt med ett gäng lite större företag. Alla verkar gilla idén men de vill gärna att jag återkommer när jag har fått upp trafiken i nätverket.

Så jag tänker satsa på att låta alla företag som vill annonsera via nätverket få den chansen direkt, jag var nog överdrivet rädd för att bli klassad som ett b-nätverk. Det är nog bra att börja så och sedan bygga upp det successivt, då får man bort alla flaskhalsar under resans gång.

Förslag på vart jag ska vända mig för ev. annonsering för att få in företag i systemet mottages varmt. Jag har kontaktat Jens angående annonsering här på wn.

MVH Jimmie

Gustav 2005-11-12 16:40

Du kan ju alltid göra en "fuling" och registrera någon av dina andra sidor som affiliate på double.se. Då får du tillgång till alla deras annonsörers mail-adresser. Sedan är det bara att skicka ut info om din tjänst. Det är väl egentligen att betrakta som spam, men eftersom du har lägre priser så tror jag nog att många faktiskt kan vara väldigt intresserade. Det hade varit en annan sak om double.se nu skötte allt perfekt, men tyvärr har i alla fall vi ofta haft problem med att deras fakturor innehållit felaktigheter och liknande. Det har bara varit små fel, men det är tidskrävande eftersom vi numera är tvungna att gå igenom varje faktura, betalning för betalning för att se så att allt stämmer. Sist fick vi betala 0,31 öre för klicks, trots att vi inte betalar för klick överhuvudtaget. 0,31 öre bjuder jag gärna på, men finns det ett fel kan det finnas flera...

Att försöka "stjäla" TD´s kundregister blir nog svårare. Stora företag som OnOff vill nog inte hoppa på någonting obeprövat bara därför att priset är betydligt lägre. Du får helt enkelt satsa på att bygga en bättre och mer prisvärd tjänst, och hoppas på att TD tappar sig undertiden :)

Filip 2005-11-12 16:40

Roligt att se att det startar konkurrenter till befintliga affiliate nätverk!
Men är det verkligen smart att ha 0kr i startavgift? Är det inte stor risk att man drar på sig "skitprogram" då?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson