![]() |
Står inför att byta OS och det lutar åt FreeBSD 5.4
Enligt mysql.com finns det bara "Limited Support" för den här kombinationen. Vad innebär det egentligen? (Förklaringen på mysql.com ger mig inget) Listan: http://www.mysql.com/support/supportedplatforms.html Förklaring: Citat:
Nån som kör freebsd 64-bitars (dual opteron t.ex.) med mysql? Hur fungerar det för er? |
De enda OS kombinationer som mysql rekommenderar är Enterprise versionerna eller att köra utan amd64/em64t support på kerneln. Annars är risken att mysql kommer att krasha för dig stor, inkl FreeBSD. Många som har FreeBSD5.4 förstår inte varför man nu snart har 6.0 färdig utan att ha fixat en mängd buggar i 5.4, så jag har tagit Debian utan stöd för min XEON em64t, alltså vanlig 32 bitars kernel. Här har mysql FS samt det fungerar mkt bra för några jag känner.
|
Citat:
Har läst om prestandaskillnader på runt 10%-20% i vissa fall (främst opteron). |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
edit: Du missförstod nog, eller så skrev jag otydligt bara. Jag menar inte att hårdvaruraid som sådant innebär krångelfritt, men mjukvaruraid finns i två varianter; kontrollerkortbaserat eller helt operativsystembaserat. Det senare är i mina ögon betydligt krångligare, men ser man på det så kan jag omformulera att jag vill byta till kontrollerkortbaserad raid (så man inte blandar in operativsystemet helt enkelt) men i mitt fall lutar det åt riktigt hårdvaruraid. |
Kan man alltså styra en bättre hårdvaruraid under drift genom att byta diskar, lägga in fler diskar i arrayen osv?
Nu känner jag inte till FreeBSD i sakfrågan men jag antar att den funkar lika bra som MD (mjukvaruraid i Linux). Då finns det ingen begränsning på vad man kan göra i drift jämfört när man inte är i drift. Byta ut diskar, in med fler diskar, stoppa in en hot spare att dela mellan flera arrayer osv. Dessutom funkar MD per block device och man slipper därför raid:a en hel disk. Du kan t.ex. köra spegling över några partitioner, mode 5 över vissa och sedan sedan helt utan på ytterligare några andra. Eller så speglar du helt enkelt en floppy, en bandstation och någon form av nätverksresurs. Inte så meningsfullt med flexibelt =) Föresten, hur skulle halv-hårdvaruraid kunna vara enklare en FreeBSD/Linux egna mjukvaruraid? Först måste du se till att det finns bra stöd för hårdvaran och sedan är du låst vid de förmodligen väldigt simpla verktygen (eftersom det är en budgetlösning för Windowsanvändare) som dessutom bara är tillgängliga då du startar om datorn. Finns ingen fördel med halvhårdvaru-RAID framför mjukvaru i ett vettigt OS. |
Citat:
Möjligt att det inte finns praktiska begränsningar via os-baserad mjukvaruraid, men i mina ögon innebär det fortfarande mer administration. Ett bra kontrollerkort ger dig ett webb-baserat gränssnitt för att administrera raiden. Du kan lägga till, ta bort och ändra diskar utan att behöva kunna alla komandon os-baserad raid kräver. Vad jag läst är även hårdvaruraid betydligt bättre på att upptäcka felaktiga diskar och slå av dem. Dessutom avlastas cpu via hårdvaruraid, men det hör inte till saken just nu ;) Tror vi har gått lite offtopic nu btw ;) edit: skrivfel |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson