WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hur mkt skulle ni värdera min fb-sida? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1067131)

zader 2016-08-12 20:13

Hur mkt skulle ni värdera min fb-sida?

Hej,

Handlar om en nischad grupp med över 30 tusen medlemmar.

Vi har gjort en vinst på nästan 200k bara i år.

Om den skulle säljas, vad skulle ni sätta för pris?

Sven74 2016-08-12 22:56

En eventuell köpare måste väga in både potential och risk.
Är det sannolika att den fortsätter att generera 200k/år under de kommande 5 åren?
Jag tror att 3x till 5x vinsten.... Dvs 600k-1Mkr
Vad tror du själv?

kitesurfer3000 2016-08-13 06:38

En stilla undran. Om jag någonsin kommer att få en fb-sida med 30 000 medlemmar, hur går man praktiskt tillväga för att tjäna pengar på den? Finns det något affiliate-nätverk eller liknande som är riktat för fb?

razta 2016-08-13 12:03

Ja facebook är nog glada eftersom du jobbar för dom ........ värde hmmm....

yakuzaemme 2016-08-13 13:11

Just Facebook är svårt att prissätta då du är beroende av en tredjepart. Om jag tror rätt så är det en grupp och inte en fb-sida, och just grupper är enklare att bygga upp gentemot sidor.

Grupper har ju den möjligheten att medlemmar kan bjuda in alla sina vänner så inkluderas de direkt i antalet. Ni har stängt av det nu (admins måste godkänna) men minns att ni hade det aktiverat förr - därför är grupper mindre värda än sidor då medlemmarna inte aktivt behöver gå med (gilla sidan).

Är det organiska inkomster från partners/affiliate m.m som ni kör ut direkt i gruppen och ni medlemantalet går uppåt skulle jag värdera den årsomsättning x 1.5. Anledningen till den låga siffran är som sagt för att FB har en tendens att ändra algoritmer och vill att fler och fler ska annonsera ut inläggen till medlemmarna.

clirre 2016-08-14 10:17

Vinst på 5 - 7ggr låter extremt högt! Jag håller själv på att sälja webbsidor och priset brukar då ligga på cirka 2 ggr årsinkomsten. Facebook-sidor har ju fördelen gentemot webbsidor att de är lättare att administrera (inget kodande, design etc) men risken gentemot tredjepart skulle göra mig nervös iaf. Tänk bara när de lade in spärren att man bara kunde visa sitt material för 25% av besökarna!

Kul att du lyckats med FB hursomhelst!

zader 2016-08-14 13:27

Hej igen, tack för era svar.

Det är en grupp och inte en gilla sida.

Vi blir kontaktade av företag som vill synas och ha en Q/A och liknande.

Lindalicious 2016-08-20 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av zader (Inlägg 20519202)
Hej,

Handlar om en nischad grupp med över 30 tusen medlemmar.

Vi har gjort en vinst på nästan 200k bara i år.

Om den skulle säljas, vad skulle ni sätta för pris?

Starta ett nyhetsbrev och erbjud ett lockande gåva för dem som prenumererar.
Gör detta 2-3 gånger med olika gåvor.

Därmed får du flesta i gruppen på ett mailinglista, själv skulle inte jag lita 100% på facebook. Skulle också öka värdet om du vill sälja vidare.

clirre 2016-09-01 06:48

Håller med Lindalicious, knyt an Facebook-användarna via e-post också!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson