WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Definiera ordet Premiumdomän (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1066471)

erebos 2016-03-09 23:00

Definiera ordet Premiumdomän

Finns det en bra definition som jag inte hittat?

MKÖ 2016-03-10 00:19

Kan man bara tala för mig själv. En premiumdomän för mig är en domän som talar för vad det är för tjänst/produkt.

Exempel:

flygresor.se
mathem.se
bil.se
kreditkort.se

osv

Network 2016-03-10 01:26

Citat:

Ursprungligen postat av MKÖ (Inlägg 20516374)
Kan man bara tala för mig själv. En premiumdomän för mig är en domän som talar för vad det är för tjänst/produkt.

Exempel:

flygresor.se
mathem.se
bil.se
kreditkort.se

osv

Typo för Mat.se och Hem.se, antar jag. För "Mathem.se" känns som barbapappa85.se imho ;)

dannelito 2016-03-10 02:08

Citat:

Ursprungligen postat av Michael Cyger intervjuar Mike Mann
Michael: You brought up a point earlier Mike that you actually coined the term premium domains back in the day. I am on a lot of mailing lists – I’m on LinkedIn – a lot of groups. People say I’m selling my premium domains. Here is my list. I look at them and I say I wouldn’t probably spend more than $10 for any of those names. Can you give me a definition of what a premium domain is?

Mike: It sells for greater than the registration cost. If it sells for greater than the listed cost it is truly premium, it’s been proven. If people attempt to sell it for greater than the registration cost then they are saying its premium but it’s really not. Those names you said aren’t actually premium. They are just being attempted to be sold like premium names at premium prices. Ones that actually sell those $350 names that I sell ten of them today and it is much higher than the registration cost them every one of those is a premium domain, bona fide, because it sold at a premium price.

Michael: Got it. So premium is greater than the registration cost. So what would you call a name like sex.com that sold for $13,000,000, happybirthday.com that you have for sale for $1,000,000? Is that ultra premium or is that just premium anyways.

Mike: You can call it anything you want. I call it super premium or the best of the best.

Källa: http://www.domainsherpa.com/mike-mann-auxcom-interview/

:)

Nicklas 2016-03-10 08:53

Premium är eftertraktade domännamn ofta med ett nyckelord, en bokstav eller två bokstäver med rätt kombinationer.

MKÖ 2016-03-13 18:57

Citat:

Ursprungligen postat av Network (Inlägg 20516375)
Typo för Mat.se och Hem.se, antar jag. För "Mathem.se" känns som barbapappa85.se imho ;)

Det är din åsikt :rolleyes: Jag tycker mathem.se är en premiumdomän som beskriver vad tjänsten handlar om direkt i domännamnet. Så köper inte ditt resonemang :)

Nicklas 2016-03-14 08:36

Citat:

Ursprungligen postat av Nicklas (Inlägg 20516381)
Premium är eftertraktade domännamn ofta med ett nyckelord, en bokstav eller två bokstäver med rätt kombinationer.

Glömde den viktigaste faktorn för en premium domän = De är DYRA.

mcelwee 2016-03-14 10:58

Lite fler tankar:

• Oftast .com / .se (eller landets TLD)
• Inga -
• Har iaf viss type in potential
• 10000+? sökningar per månad eller "dyra" ord
• Du mår lite dåligt av att inte ha reggat det (iaf dom du är relativt gammal och reggade domäner på 90-talet/tidigt 00-tal).

• Viktigast: Alla domäner du försöker sälja på WN ;)

tartareandesire 2016-03-14 14:30

Det finns ingen skyddad definition, därav de olika men ändå lika bestämda åsikterna som flera har :)

Själv anser jag att en premiumdomän är ett enda relativt vanligt ord under någon av de mer attraktiva toppdomänerna. Domäner som Strontiumoxide.com går därmed bort även om den kanske skulle vara intressant för ett kemiföretag som säljer produkten. Strunt samma om ett varumärke eller verksamhet har etablerats vid ett senare tillfälle. Enda anledningen till att mathem.se skulle vara en särskilt attraktiv domän är ju nuvarande verksamhet som drivs där. Spotify suktar nog inte efter musikhem.se :)

Lindalicious 2016-03-26 13:41

För mig är premium domäner relevant till den branch man befinner sig i.

Om du till exempel jobbar inom rese branchen så är ParisWeekendResor.Se mycket värdeful för dig. Men för en person som inte är involverad i rese branchen är inte detta ett premium domän.

Men däremot finns det premium domäner som är premium enligt alla som till exempel Paris.Se eller WeekendResor.se.

Om du vet att du kan tjäna mycket pengar och ha ett fördel över dina konkurrenter i branchen med ett visst domän, så är det att klassa som premium domän.

Jag köper många domäner och det jag frågar mig själv innan köpet är:
"Kommer jag att tjäna mycket pengar på att utveckla denna domän?"

Men det är också relevant till vem du frågar, jag gillar att utveckla webbsidor på domänerna jag köper medans många andra köper för att kunna sälja det vidare med vinst.

CaptainThailand verkar ganska duktig på att köpa och sälja domäner.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson