WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vem bär ansvaret? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1066215)

naak2803 2016-01-19 22:09

Vem bär ansvaret?
 
Hej,
det jag undrar över är, vem som bär ansvaret i detta.

Jag (företag) skickar ut en produkt som ett brev (dvs utan kolli-ID).
Efter att jag har skickat den så kontaktar kunden mig ca 10 dagar efteråt och nämner att han råkade skriva in fel adress och vill att jag skickar om produkten till rätt adress.

Kunden påstår att det är mitt (företag) fel, eftersom jag inte skickade med spårbarhet.

Har kunden rätt?

Danski 2016-01-19 23:42

I regel har du som säljare ansvar för varan tills den kommit i köparens besittning.
För att det ska anses som överlämnat och ansvaret ska övergå måste köparen tagit hand om varan, prejudikat visar att detta är uppfyllt om det t.ex. är lämnat i köparens brevlåda.

Nu har det ju inte lämnats i köparens brevlåda men dock i den av köparen angivna brevlådan (kanske). Rent korrekt bör brevet komma i retur till dig då adressen är felaktig, varav du sen kan skicka det rätt.
Kommer brevet inte i retur är det svårt att veta vad som egentligen gäller (förutsatt att brevet har lagts i brevlådan på angiven adress), tror inte detta är prövat. Men allt detta är ju ändå endast en tankelek, för även här ligger det på ditt ansvar att bevisa det blev levererat i brevlådan =)

naak2803 2016-03-18 15:15

"I regel har du som säljare ansvar för varan tills den kommit i köparens besittning."

men det låter ju märkligt att jag har ansvaret om kunden har har angivit fel adress. Detta innebär ju att kunden kan beställa saker för flera tusen till "felaktiga" adresser och då ska jag så för kostnader? :o

Citat:

Ursprungligen postat av Danski (Inlägg 20515465)
I regel har du som säljare ansvar för varan tills den kommit i köparens besittning.
För att det ska anses som överlämnat och ansvaret ska övergå måste köparen tagit hand om varan, prejudikat visar att detta är uppfyllt om det t.ex. är lämnat i köparens brevlåda.

Nu har det ju inte lämnats i köparens brevlåda men dock i den av köparen angivna brevlådan (kanske). Rent korrekt bör brevet komma i retur till dig då adressen är felaktig, varav du sen kan skicka det rätt.
Kommer brevet inte i retur är det svårt att veta vad som egentligen gäller (förutsatt att brevet har lagts i brevlådan på angiven adress), tror inte detta är prövat. Men allt detta är ju ändå endast en tankelek, för även här ligger det på ditt ansvar att bevisa det blev levererat i brevlådan =)


Nerix 2016-03-18 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av naak2803 (Inlägg 20516562)
"I regel har du som säljare ansvar för varan tills den kommit i köparens besittning."

men det låter ju märkligt att jag har ansvaret om kunden har har angivit fel adress. Detta innebär ju att kunden kan beställa saker för flera tusen till "felaktiga" adresser och då ska jag så för kostnader? :o

Huruvida den regeln stämmer eller ej kan ja inte svara på, men om den gör de så är de upp till dig som säljare att verifiera att kunden är bosatt på beställningsadressen.

OffT: Lägg dina citat ovanför din text. De finns ingen här på forumet som läser nedifrån och upp.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson