WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Anlita studenter för översättning? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1065673)

Lindalicious 2015-10-03 14:53

Anlita studenter för översättning?

Hej,

Tänker på hur man kan minska på kostnaderna för frilans baserade översättnings behov.

Vad tror ni om att man anlitar studenter?

Det gäller Engelska / Svenska som flesta studenter är duktiga på.

Tips på forum där man hittar studenter som vill tjäna pengar?

Andra förslag?

Anledningen är att det blir dyrt med företag som endast sysslar med översättning om det är mycket som skall översättas.

Danski 2015-10-04 21:05

upwork.com har jag använt framgångsrikt flera gånger. Finns många utlandssvenskar i låginkomstländer som är okej med 30-50% av vad vi får betala annars.

nim 2015-10-05 09:26

Det är väl hela contentors affärsidé?

Att använda studenter för översättning. ( Därav priset )

Så det borde ju funka.

Lindalicious 2015-10-05 14:13

Citat:

Ursprungligen postat av Danski (Inlägg 20513266)
upwork.com har jag använt framgångsrikt flera gånger. Finns många utlandssvenskar i låginkomstländer som är okej med 30-50% av vad vi får betala annars.

Testade det var ett enda svensk som ansökte och ville ha en hel månadslön för mindre arbete som tar 2 dagar.

Lindalicious 2015-10-05 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av nim (Inlägg 20513270)
Det är väl hela contentors affärsidé?

Att använda studenter för översättning. ( Därav priset )

Så det borde ju funka.

Skall ta kontakt med dem men gissar att priset lär vara mycket högre än om man tar kontakt med studenter själv. Finns många studenter som skulle bli överlyckliga för 5-10 tkr för 15 dagars text arbete.

Danski 2015-10-05 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20513274)
Testade det var ett enda svensk som ansökte och ville ha en hel månadslön för mindre arbete som tar 2 dagar.

Oj, jag brukar få minst fem vettiga svar när det gäller skandinaviska uppdrag. Kolla igenom så annonsen är tydlig och att din profil är komplett.
Har främst två kompetenta svenska tjejer på upwork/odesk, runt 60kr/h, som jag använder med jämna mellanrum. Att du får ett enda svar av någon som kräver ~1200kr/h verkar lite underligt.

FacebookSidor 2015-10-06 13:08

Sätt upp någon lapp på några högskolor och se vilka som mailar och låter intresserade :)

Anders Larsson 2015-10-06 17:43

Det går alldeles självklart, men tänk också på att man inte vet vad man får.

j0han 2015-10-09 14:13

Hur mycket är det som ska översättas? Jag kan ev. förmedla kontakt till en student som läser till lärare med bland annat engelska som ämne

clirre 2015-10-29 08:48

Jag anlitar ofta studenter, om än mer för SEO/databas-jobb, och det går alldeles utmärkt. Tänk på att det då handlar om en anställning (om än timanställning) så se till att göra det "by the book". Studenterna jag anlitat tenderar att jobba väldigt bra och disciplinerat men att livets förutsättningar ändras rätt ofta så de kan inte jobba så länge. Det är något man får ta med i beräkningarna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson